Werewolf Songs – Music Inspired by Swedish Folklore (2012)

Werewolf Songs – Music Inspired by Swedish Folklore
Folkmusik/Neofolk, Sverige/Finland/USA, 2012
Malört Förlag
Längd: 46 minuter
Limiterad till 616 exemplar

— — —

När Ella Odstedts remarkabla studie Varulven i svensk folktradition skulle ges ut i en fräsch nyutgåva bestämde sig utgivaren Malört Förlag för att ta det hela ett steg längre genom att ge den inbundna studien ett eget soundtrack. Den extremt limiterade Werewolf Songs – Music Inspired by Swedish Folklore är en minst sagt eklektisk blandning av såväl artister som stilar som alla funnit sin grund i svenska varulvsmyter. Med ett så brett ämne att hämta inspiration från är det kanske ingen överraskning att skivan bjuder på en minst sagt blandad kompott, men kanske är det just dess ständigt skiftande ljudbild som gör dess helhet är så mycket större än summan av dess delar?

Det kanske mest intressanta med Werewolf Songs – Music Inspired by Swedish Folklore är dess roll som ackompanjemang till Odstedts djupgående varulvsstudie. Att litteratur, kanske främst akademisk sådan, ges ut med ett soundtrack är ju trots allt inte alltför vanligt här i vårt avlånga land. Samlingens vemodiga folkmusik gör ett fantastiskt jobb med att måla upp ett stämningslandskap som går hand i hand med de berättelser Odstedt tar upp i sina texter, men det är samtidigt svårt att se boken som just ett regelrätt soundtrack. Då musiken skiftar så vilt i både ton och stil är det svårt att ta in den och litteraturen samtidigt. Skivan bör kanske snarare ses som en pendang, en slags spegling av de myter och legender som diskuteras i boken. Medan sångerna kanske inte alltid är direkt baserade på det material som presenteras i boken, så väver artisterna likväl samman en rik och nästan pulserande förlängning av Odstedts studie som ger upplevelsen ett ärligt talat oväntat djup.

Werewolf Songs – Music Inspired by Swedish Folklore är en skiva som man egentligen måste lyssna på från början till slut för att verkligen kunna uppskatta. Det vore nämligen att göra sig själv en rejäl otjänst att försöka välja ut enskilda spår att lyssna in sig på. Som tidigare nämnts så är det en salig blandning av artister som bidragit till samlingen, vilket gör att den lätt kan upplevas som alltför spretig och hoppig om man inte låter musiken ta den tid och plats den förtjänar. Tillsammans skapar nämligen låtarna en harmoniserande helhet som är så mycket större än vad de enskilda låtarna var för sig kanske skvallrar om. Det är en veritabel musikalisk resa, där man inte kan hoppa över ett enda steg utan att missa något väsentligt av upplevelsen. Med det sagt, så går det självfallet inte att sticka under stol med att vissa spår på skivan nog lätt kan bli tröttsamma beroende på lyssnarens personliga preferenser.

Med artister från såväl Sverige, Finland och USA som alla har fått associera fritt kring den nordiska varulvsmyten är det kanske inte så konstigt att skivans genre är svårbestämd. Medan en stor del av artisterna, som Korp och Hedningarna, bjuder på klassisk folkmusik så är detta långt ifrån det enda skivan har att komma med. Werewolf’s Eyes av amerikanska Birch Books för närmare tankarna till Simon and Garfunkel medan KTAOABC med Waltz for Werewolves mer för tankarna till en dekadent och nästan cirkusinfluerad domedagsvals. Det starkast glänsande guldkornet i samlingen är dock Visa om karolinen Anders Gråben, en nyskriven folkvisa av svenska Tondurakar, som med sitt genuina vemod och inlevelsefulla berättande gör det svårt för lyssnaren att inte lida tillsammans med titelns olycksalige herr Gråben.

Konceptskivor är förvisso inget nytt under solen, men det vilar ändå något särdeles unikt över Werewolf Songs – Music Inspired by Swedish Folklore. Kanske är det den stora variationen i artistutbudet, kanske är det den fantastiska ljudbilden som mot alla odds harmoniserar, eller kanske är det helt enkelt det enastående ämnet som behandlas som gör att mitt hjärta slår så hårt för verket. Klart står hursomhelst att skivan, som är limiterad till 616 exemplar, är ett måste för såväl folklorister som skräckfantaster.  Medan skivan bäst fungerar som ett supplement till Varulven i svensk folktradition så går det inte att förneka att den gör ett fantastiskt jobb även på egen hand. Werewolf Songs – Music Inspired by Swedish Folklore är en perfekt skiva att lyssna till nu när höstvindarna har börjat yla om natten. Sätt igång den, slut dina ögon och låt sinnesbilder av mörka skogar, vidsträcka tundror och glimmande ögon i natten skölja över dig.

Betyg: 8.5 av 10

— — —

Johan Axell; Frombeyond-redaktör

2 Comments on Werewolf Songs – Music Inspired by Swedish Folklore (2012)

    • Hej Maria!
      Ja, det tycker jag verkligen att du ska!
      Soundet jag försöker beskriva är snarlikt som det de gamla steampostpunkarna Abney Park har på deras klassiker Herr Drosselmeyer’s Doll, fast i en mer valsartat takt. Riktigt, riktigt bra!

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*