Frombeyond plockar ut tre höjdarfilmer från 2014

3 favoriter Då var det 2015 och en ny samling sköna genrefilmer ligger på framtiden. Men hur stod sig då det gångna året ur ett genrefilmsperspektiv? I vanlig ordning var 2014 ett år både med höga toppar och djupa dalar, men det man sammanfattningsvis kan konstatera är att mainstreamskräckfilmen utan tvekan blivit allt mer påkostad och omtalad. Detta är med stor sannolikhet en efterdyning av att The Conjuring blev en sådan rejäl publiksuccén och nu vill plötsligt alla de stora filmbolagen pressa in blockbuster-skräckisar i sin biorepertoar.

Dockjävel!
Dockjävel!

Med tanke på att även Annabelle spelade in sin budget med råge så kan vi nog förvänta oss en hel del liknade spökerier i framtiden. Bra eller dåligt så är det utan tvekan roligt att man idag finner betydligt mer skräckfilm på landets biografer. Det har det ju tidigare som bekant varit ganska sparsmakat med.

Att intresset för skräckrelaterade scenarion blivit större märks också starkt inom TV-mediet som under 2014 fullkomligt av sprudlat av vampyrer och hemskheter i serier som From Dusk Till Dawn, Penny Dreadful och The Strain. Denna skräcktrend lär med största sannolikhet fortsätta under 2015 då vi bland annat bjuds på TV-serien Scream baserad på Wes Cravens 90talssensation med samma namn. Hur pass lik denna tv-produktion blir Cravens genremedvetna originalalster återstår naturligtvis att se…

Men nu över till höjdpunkterna för 2014. FromBeyonds redaktion har alla plockat ut en favoritfilm var från det gångna året som vi tycker sticker ut lite extra.

Redaktör Petterssons val:

Afflicted – Regi: Derek Lee, Clif Prowse
Ti Wests The Sacrament I all ära, men bästa Found Footage-rullen det senaste året är enligt mig Derek Lee och Clif Prowse Afflicted. Afflicted-EyePosterInte nog med att den faktiskt har ett mycket bra manus där man starkt känner med filmens huvudpersoner så är filmen både rolig, otäck och effektmässigt fantastisk. Där Paranormal Activity: The Marked Ones började skoja med tanken att det kan vara rätt coolt att faktiskt plötsligt få mystiska förmågor så tar Lee och Prowse allt ett ytterligare steg. Det är kanongrymt att smittas av något som gör att man kan springa snabbare än bilar och hoppa på väggar. Om det inte bara för det där lilla problemet med solljus och blodstörst vill säga.

Afflicted är Found Footage när genren är som skarpast och Lees och Prowse är två namn som jag vill höra fler gånger i skräcksamanhang. De två upphovsmännen, som också spelar filmens två huvudkaraktärer, behärskar inte bara genren, de fortsätter utveckla sin films universum betydligt längre än vad som kan ses som standard. Tillsammans med Ti West har de visat att Found Footage fortfarande kan vara en både nyskapande och mycket effektiv skräckfilmsform. Big Up!

Redaktör Blixts val:

The Guest – Regi: Adam Wingard
THE GUESTAtt försöka mig på att summera det gångna året var inte den enklaste av uppgifter. 2014 var ett såpass starkt år för smart och originell genrefilm att rankningen av tio favoritfilmer blev ett svettigt jobb där jag kände skuld för att jag tvingades lämna ut så många bra filmer. Konstigt nog visade sig då den enklaste uppgiften vara att kröna plats nummer ett.

Likt året innan då regi/manusförfattarparet Adam Wingard och Simon Barett överrumplade mig med den smarta home invasion/slasher-krocken You’re Next visade de återigen var skåpet skulle stå med genreöverskridande The Guest. Ackompanjerat av ett vrålsnyggt soundtrack klär de in Golan Globus-eran av Cannon Films i en samtida kostym som både känns VHS-retro och framåtsträvande.

Redaktör Larssons val:

The Babadook – Regi: Jennifer Kent
2014BabadookPosterIconKvinnliga regissörer inom skräck hör (tyvärr) inte till vanligheterna, där är männen liksom på alla andra arenor de dominanta. Tur då att långfilmsdebutanten Jennifer Kent visar var skåpet ska stå med 2014 års absolut läskigaste film, The Babadook. Skratta åt namnet du, jag rynkade pannan åt det första gången också, men det finns inte mycket lustigt i den här filmen som är något slags möte mellan spökhusfilm och Polanski-psykologi där det bästa av två världar blandas utsökt. Det är intensivt, ångestfyllt och stundtals riktigt otäckt, vilket förmedlas väl genom de fantastiska skådisinsatserna.

Australien har en god tradition av genrefilm och The Babadook visar att landet ”därunder” fortfarande är ett supervasst kort att räkna med. 2014 var sannerligen ett filmår som heter duga, och det ska sägas att jag liksom redaktör Blixt inte hade det enkelt att plocka ut mina favoriter, men jag är stolt att placera The Babadook överst bland dem.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*