Meny Stäng

Från andra sidan – Fem fantastiska berättelser (2014)

Från andra sidan – Fem fantastiska berättelser
Adapterad av Erik Krieg
Teckning och tusch: Erik Krieg
Placebo Press, 2014
112 s.

— — —

 andrasidanNär H.P. Lovecraft skrev sina berömda skräckberättelser i början av 1900-talet så valde han väldigt skarpsinnat att utelämna de mest groteska detaljerna i novellerna.  Han insåg nämligen att det inte fanns något han kunde beskriva med simpla ord som inte enkelt skulle kunna överträffas av läsarnas egna morbida fantasi om den bara fick fria tyglar. Och kanske var det ett vist drag av författaren på mer än ett sätt – för hur skulle egentligen en simpel dödlig kunna hoppas beskriva varelser och ting helt främmande vår egen fauna och flora?  Men det den legendariska författaren inte lyckades måla upp med ord har den holländske tecknaren Erik Kriek försökt gestalta med gråtoner i bläck och tusch.  Många skulle kanske kalla ett sådant projekt för rent av dåraktigt, då många redan har försökt sig på att fånga Lovecrafts säregna atmosfär i sina verk utan att alltför ofta lyckas.  Att fånga det ogripbara eller rent av obeskrivliga skulle ju nog för de allra flesta te sig som något en rent herkulisk utmaning. Att sedan inte nöja sig med att enbart greppa dessa abstrakta verk, utan dessutom återskapa dem med pensel och penna höjer ju bara nivån på utmaningen ytterligare ett omöjligt snäpp. För hur sätter man egentligen ett ansikte eller form på något bortom våra vildaste mardrömmar?

Det var med skräckblandad förväntan som vi på redaktionen slog upp Från andra sidan – Fem fantastiska berättelser.  Skulle Kriek lyckas med det omöjliga och leverera en visuell motpart till några av världshistoriens mest älskade skräckberättelser, eller skulle sidorna fyllas ut av de schablonartade monster och pinsamma försök till stämningsbyggnad som Lovecraftserier alltför ofta verkar mynna ut i?

andrasidan2

Från andra sidan – Fem fantastiska berättelser omfattar fem av Lovecrafts kanske mest väldkända klassisker, men urvalet är likväl värt att anmärka på. Berättelser som Dagon och Skuggan över Innsmouth är ju förvisso inte alltför exalterande, då de trots allt kommit att bli något av fundamental vardagsmat för Lovecraftadaptioner. Vi har genom åren sett dem filmatiseras, vi har läst noveller som inspirerats av dem och till och med spelat dataspel baserade på dem.  Betydligt mer exotiskt känns kanske därför Krieks inkluderande av Främlingen, Färg bortom tid och rum och redaktionens självklara favorit Från andra sidan. Framförallt de två senare berättelserna är ju nämligen otroligt visuella i sitt berättande, och är fullkomligt överrösta med referenser till omöjliga syner och visioner som skulle kunna driva svagare män till vanvettets rand.  Kriek förtjänar en rejäl eloge för hans mod att inkludera dessa berättelser i sin seriesamling, och stående ovationer för hur väl han faktiskt lyckas förmedla författarens ord i bilder.

andrasidan7

Berättelserna är i mångt och mycket bokstavtrogna, med undantag från vissa detaljer som fått stryka på foten av rena utrymmesskäl. Här skulle man kanske kunna höja ett varningens finger om hur ett verk som slaviskt följer sitt källmaterial ofta förlorar sin egen identitet och allt det som skulle kunnat göra det unikt, men Från andra sidan – Fem fantastiska berättelser tar mer än igen detta i seriernas själva utförande. Kriek har nämligen ett genuint tidlöst bildspråk som gör att hans bildrutor lika gärna skulle kunna ha tecknats under 20-talet som i förra veckan.  Att han dessutom undviker att låta sina stiliserade karaktärer få för många klassiska västerländska drag gör att hans bilder nästan känns som hämtade från bortom tid och rum – något som Lovecraft sannerligen nog skulle ha uppskattat.

andrasidan5

Han besitter dessutom en talang för detaljer i det groteska, något som kommer väl till pass under några av historiernas mer stämningsbyggande akter. Den främmande intelligens som bosatt sig på Nahum Gardners olycksdrabbade bondgård ter sig till exempel som ett svartvitt norrsken med sina virvlande och nästan levande former. Det svarta land som leder fram till den ödesdigra monoliten i Dagon glänser formligen av tusentals sakta ruttnande fiskar, och varelserna från andra sidan är såväl många som groteska. Medan Kriek förvisso saknar det där ohyggliga och sannerligen mardrömsinspirerande som Kim Hold kunde ståta med i Pickman’s Model som vi skrev om häromåret, så är hans stil ändå genuint känsloväckande och unik.

Från andra sidan – Fem fantastiska berättelser är kanske inte fullt så djupgående och slagkraftig i sitt utförande som man skulle kunna önska av en Lovecraftadaption, men samtidigt går det verkligen inte att förneka att Kriek gett de snart hundra år gamla berättelserna en ny och fräsch dimension. På samma gång gör de tidlösa illustrationerna och de källtrogna berättelserna att albumet ändå känns som något Lovecraft själv skulle kunna drömt upp under några av sina mer kreativa nätter. Må så vara att idén att försöka frammana faktiska illustrationer av författarens vidunder fortfarande känns rätt dåraktig, men Kriek visar ändå här att han faktiskt är galen nog att klara av just det. Det var med försiktig optimism vi på redaktionen slog upp samlingen, men när den sista sidan väl hade lästs och bokens pärmar till slut slagits igen hade den där trevande känslan av förväntan sedan länge försvunnit och istället ersatts av ren och skär förtjusning.

Betyg: 7.5 av 10

— — —

pressaxell
Johan Axell
; Redaktör

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *