Jag har precis kollat klart på den andra säsongen av A&E´s Bates Motel. En klart godkänd tv-serie utformad som en ”prequel” till Alfred Hitchcocks stilbildande Psycho från 1960. I serien får vi stifta bekantskap med Norman Bates (Freddie Highmore) när han blott var i 17-årsåldern och hans mordiska vansinne fortfarande var i sin linda. Highmore är bra castad och hans sätt att agera är uppenbart inspirerad av Anthony Perkins gestaltning av den sköra fågellika dåren Norman Bates mer än 50 år tidigare.
En stor del av denna series fokus ligger på Normans inte helt sunda relation till sin dominanta mor Norma, som förövrigt gestaltas mycket bra av den alltid så sevärda Vera Farmiga. Tv-serien Bates Motel fick mig dock att börja fundera på ursprunget och inspirationen som Alfred Hitchcock hade till sin film. Det vill säga ett högst uppseendeväckande rättsfall gällande en man vid namn Edward Theodore Gein från samhället Plainfield i delstaten Wisconsin. Frågan jag ställer mig är; vem var Ed Gein och hur kan hans historia kopplas till filmmediet?
Edward Theodore Gein, 19060827 – 19840726
Ed Gein föddes i La Crosse County, Wisconsin den 27 August 27 1906. Under sin uppväxt var Ed till stor del isolerad på en liten bondgård tillsammans med sin mor Augusta och sin storebror Henry. Augusta, som var djupt troende, drillade sina pojkar hårt i den Lutheranska tron då hon var mycket orolig för att de skulle växa upp och bli alkoholiserade slarvers som deras far. Världen runt Gains farm framställde Augusta som ondskefull och kvinnor var i grund och botten onda fnask och satans verktyg. She´s a Whore Norman… Det var också från moderns sida ett medvetet drag att isolera sina pojkar från omvärlden då hon inte tyckte att de skulle inspireras av några andra människor än henne själv. Bröderna hämmades följaktligen även sexuellt och när Augusta kom på Ed med att onanera i badkaret lärde hon sin son en läxa genom att hälla skållhett vatten över honom. Denna typ av extremt religiös uppväxt är också en mycket vanligt förekommande i filmer där det behövs en motivation till att folk är skruvade och tappat verklighetsförankringen. Ett exempel är Brian De Palmas Carrie från 1976 där det också finns en överdrivet religiös mor i bakgrunden. Ett annat modernare exempel är We Are What We Are (2010/2013) där vi förutom en religiöst övertygad förälder dessutom hittar kannibalism, något som Gain också misstänkts ha pysslat med.
I vuxen ålder hankade de båda bröderna sig fram på småjobb och Ed satt bland annat en hel del barnvakt åt traktens barn. Detta var en syssla som Ed gillade då han ansåg att det var enklare att umgås med barn än vuxna. Eds bror Henry blev dock under åren allt mer orolig för den nära relation som Ed hade till sin mor. Det hände exempelvis att Henry pratade illa om modern framför Ed i ett försöka att få deras relation att bli något mer distanserad men Ed sägs bara blivit sårad och ledsen av dessa försök. 1944 skulle Henry och Ed elda upp lite vildvuxen vegetation i närheten av sin gård. De båda bröderna tappande dock kontroll över elden och Henry försvann i rökutvecklingen. Han hittades senare död men anmärkningsvärt nog var det inte branden som tagit hans liv. Trots underliga skador på huvudet utfördes ingen obduktion eller regelrätt polisundersökning. Henrys död avskrevs som hjärtinfarkt på grund av rökförgiftning trots att det redan här fanns de som var skeptiska till denna förklaring. Naturligtvis har det i efterhand spekulerats en hel del om broderns död och om det egentligen var Ed som bragde honom om livet. Detta är dock inte något som vi någonsin kommer att få klarhet i och denna del av Ed Gains liv utelämnas i regel också i de filmer som inspirerats av hans gärningar. Undantag finns dock. I tv-serien Bates Motel finns det faktiskt också en storebror som mycket riktigt också oroar sig för sin lillebrors relation till deras dominanta moder. När han påtalar detta reagerar Norman också med oförståelse och vrede.
Hur som helst slog det slint rejält för Ed när hans gamla mamma dog 1945. Han accepterade helt enkelt inte hennes frånfälle och bestämde sig för att gräva upp och försöka återställa henne till sin ursprungliga form. Tydligen räckte det dock inte med endast modern utan snart hade Gein prytt sitt hem med en hel uppsättning hopsydda döda kvinnor som han på nattliga räder grävt upp på den lokala Plainsfield-kyrkogården. Eftersom Ed också var lite av en ”handyman” lät han heller inte mycket av sina fynd gå till spillo. När historien uppdagades gjorde den förmodligen djupt chockade lokala polisen mängder av makabra fynd på Geins farm. Allt ifrån lampskärmar av mänskligt skinn till skålar gjorda av kvinnokranier och masker gjorda av människoansikten hittades. Dessa ”ansiktsmasker” hade mumifierats och nästan fått en läderliknande kvalitet. Denna anekdot ligger till grund för Tobe Hoopers motorsågsviftande dåre Leatherface.
Flera otäcka fynd gjordes även i Eds garderob, bland annat en kostym gjord av hopsydda kvinnoskin. Det visade sig nämligen att Ed drömt om att byta kön, något som bland annat inspirerat till den fiktiva karaktären Jame ’Buffalo Bill’ Gumb som du bland annat finner i Jonathan Demmes Silence of the Lambs (1991). Ed Geins vansinne stannade dessvärre inte vid gravskändning. När en 16-årig flicka försvann från sitt arbete på en lokal lanthandel fanns det vittnen som intygade att Ed varit den sista kunden i butiken. När polisen åkte ut till Geins farm hittade de också mycket riktigt den unga flickan upphängd likt ett slaktat djur i ett av gårdens uthus och hans vansinne uppdagades.Vilka kroppsdelar som tillhört vem blev dock omöjligt att avgöra då Eds hus brann ner kort efter hans gripande. Branden tros vara anlagd och i den försvann också de bevis och spår som fanns kvar av Eds bravader. Det enda som fanns kvar är de ytterst obehagliga brottsplatsfoton som togs på plats vid hans gripande.
Under utredningen så misstänkte dock polisen att Ed Gein kan ha fört bort upp till 6 kvinnor som anmälts försvunna i trakten. Det blev dock omöjligt att knyta dessa försvinnanden till Ed utan några direkta bevis. Då Ed själv dessutom hade svårt att hålla isär verkligheten med sin fantasi så gick det aldrig att få klarhet i vad som egentligen hänt på gården och vad Ed gjorts sig skyldig till. I slutänden var det bara den 16-åriga flickan som Ed Gein med säkerhet kunde knytas till, detta till trots att Ed faktiskt även erkände ett annat mord. Han bedömdes dock vara för mentalt sjuk för att åtalas och spenderade sina återstående dagar på en rättspsykiatrisk anställt. 1984 dog Ed Gein av lungcancer 77 år gammal, men hans ohyggliga historia har som sagt gett ringar på vattnet. Inte minst inom skräckgenren. Källa: Murderpedia.org, Wisconsinsickness.com, Crime.about.com
Ed Gein eller Psycho?
Avslutningsvis kan man säga att det är välkända faktum att filmer som Psycho, Texas Chainsaw Massacre och Silence of the Lambs hämtat sin inspiration från Ed Geins vansinniga berättelse. Detta har också vid flera tillfällen lyfts fram i diverse bakom-material intervjuer med filmernas upphovsmän. Men eftersom dessa tre filmer också blev gigantiska kassakalvar är det svårt att avgöra om exempelvis filmer som Don’t Go in the House (1979) eller Motel Hell (1989) inspirerats av Geins historia eller om det först och främst är en ”cash in” på Texas Chainsaw Massacre. Det man ändå kan konstatera är att Hillbilly-skräck, typen Wrong Turn, nog inte ens skulle existerat om det inte vore för gravskändaren och tokstollen Ed Gein. Detta gäller oavsett om man hänvisar till stilbildande succéfilmer eller inte. Ed Geins makabra historia ligger hela tiden där bakgrunden och pyr… Fortsättning följer i del 2 av Ed Gein – tokstollen som kom att influera filmmediet där jag bland annat lyfter fram den film som bäst fångat historien om Ed Gein.
— — —
Kristoffer Pettersson; FromBeyond-redaktör