V/H/S: Viral
USA, skräck, 2014
Distributör: Magnet Releasing
Regi: Gregg Bishop, Nacho Vigalondo, Justin Benson, Aaron Morehead och Marcel Sarmiento
Skådespelare: Emmy Argo, Justin Welborn, Nick Blanco mfl.
Längd: 97 min.
Finns att hyra via amerikansk video on demand från och med 23 oktober 2014
– – –
Hur långt kan man egentligen dra en filmserie om ett gäng VHS-band som innehåller hemskheter och påverkar sin omgivning? Att döma av den tredje delen i V/H/S-serien verkar svaret vara, kort och gott, långt. Där de två tidigare filmerna fokuserade på en grupp människor som på något sätt stötte på de här banden (i ettan var det ett gäng inbrottstjuvar, i tvåan ett par privatspanare), tar man i den tredje delen det ut till ett större perspektiv. Undertiteln Viral får sin mening i att de här sekvenserna vi sett som segment i tidigare filmer letar sig ut i världen och på internet, vilket såklart inte leder till något bra. Här fokuserar ramberättelsen på en biljakt i LA, där huvudpersonens flickvän mystiskt dras in i och försvinner med, vilket leder till att han själv börjar delta i jakten för att finna svar. Ramberättelserna har aldrig varit V/H/S-filmernas starkaste sida, men det är här dess rörigaste hittills. Det finns bra idéer som jag tycker mig se lysa igenom här och var, men ofta är det istället rörigt och inte nog genomarbetat för att kännas som en riktigt färdig produkt.
Det man ser V/H/S-filmerna för är deras övriga segment, de som utgör videokassetterna (även om det här är oklart hur vi får ta del av videorna). Först ut här har vi Gregg Bishops Dante the Great, som spelas ut som en slags mockumentär om en magiker som fått tag på vad som sägs vara Harry Houdinis gamla mantel. Manteln gör honom till en riktigt magiker (alltså ingen Joe Labero-figur), men vill ha något i gengäld, något som Dante på tveksamma vägar tvingas ge den. Här är första gången hittills i V/H/S som man bryter sig loss från found footage-formatet och blandar det med att få följa ett team som gör en dokumentär om Dante. Det är finurligt gjort och funkar väl för att berätta storyn, samtidigt som det känns som ett friskt inslag. Det blir aldrig särskilt läskigt eller vridet dock, även om vi bjuds på spektakulära specialeffekter och dödliga trollkonster.
Man ska akta sig för att hälsa på i andra dimensioner…
Nacho Vigalondo är man nummer två att bidra med sitt segment, här betitlat Parallel Monsters. Har man sett Vigalondos Timecrimes kan man känna igen sig i den skruvade science fiction-skräck han här presenterar om en forskare som lyckas öppna porten till en annan dimension. Där träffar han den dimensionens variant av sig själv, men vad som inledningsvis verkar vara en kopia av honom visar sig vara något mycket värre. Vigalondo är i övrigt aktuell med den bedrövliga Open Windows, och visar med sitt bidrag till V/H/S: Viral att han nog gör sig bäst på spanska. Parallel Monsters är en fascinerande och tillskruvad berättelse som bjuder på både köttigt våld och mardrömslika alternativa verkligheter. Det är snyggt, det är skruvat och det har en unik prägel.
När trailern för V/H/S: Viral först dök upp var det skelettfigurer i stekande sol som fascinerade mig mest, och de tillhör filmens tredje segment, Bonestorm. Regisserad av Aaron Morehead och Justin Benson (som gjorde den fantastiska Resolution härom året) får vi följa ett gäng skejtare som i jakt på ett lugnt ställe att göra sin video på sticker till Tijuana. Vad de inte vet är att där väntar ett gäng dödskultister som har annat i tankarna än att lyckas få till en så snygg kickflip på kamera som möjligt. Det blir blodigt värre när allehanda tillhyggen används för att bekämpa de här dödskultisterna och så småningom de varelser de lockar fram. Tempot är högt från början, men tyvärr avslutas det hela väldigt hastigt och man får bara en glimt av vad som komma skulle, vilket känns som en smärre besvikelse.
V/H/S: Viral må vara den svagaste delen i serien, men den är inte utan sina poänger. Bortser man från ramberättelsen så är de tre segmenten som är med (Todd Lincoln (The Apparition) fick sin del Gorgeous Vortex bortklippt av okänd anledning) så håller de en jämn kvalitet. Galenskapen i Bonestorm går hand i hand med den skruvade Parallel Monsters och den finurligt mockumentära Dante the Great. Filmen faller på att den inte känns lika genomarbetad som sina föregångare, även om storyn om de där skumma VHS-banden tas vidare även här. V/H/S som filmserie är i mina ögon fortfarande en källa man kan utvinna mycket bra ur, vilket gör att jag hoppas på fler filmer i serien, där dagens mest intressanta genreregissörer får visa vad de går för i antologiformat. Tills dess får vi njuta av att se skejtare slåss mot mexikanska dödsdyrkare, och det är ju inte helt fel.
Betyg: 6 av 10
– – –
David Larsson; FromBeyond-redaktör