Universal Monsters del 6: The Creature from the Black Lagoon

Universal Monsters är ett begrepp som brukar användas för att beskriva den klassiska serie skräckfilmer som Universal Studios producerade mellan 1920- och 1950-talet. Sviten inleddes med stumfilmerna The Hunchback of Notre Dame (1923) och The Phantom of the Opera (1925), båda med Universals legendariska stjärna Lon Chaney Sr. i huvudrollen, och fortsatte sedan med de klassiska monsterfilmerna Dracula, Frankenstein, The Mummy, The Wolf Man och The Creature from the Black Lagoon. Denna artikelserie kommer att kretsa kring fem filmmonster och deras respektive filmer, totalt nitton klassiska verk som kom att sätta standard för hela skräckfilmsgenren.

 

Creature from the Black Lagoon (1954)
En grupp forskare befinner sig på upptäcktsfärd längs med Amazonasfloden, och upptäcker att en mystisk urtida varelse gömmer sig djupt nere i den svarta lagunen. Tillsammans försöker de tillfångata varelsen för att kunna studera den på nära håll. Men varelsen bryter sig loss, och blir därefter ett ständigt närvarande hot mot forskarna och deras fortsatta expedition. Varelsen verkar dessutom särskilt intresserad av Kay (Julie Adams), forskargruppens kvinnliga medlem.

Under 1950-talet dominerade science fiction-genren, med sina rymdmonster och muterade djur, Universals skräckfilmsproduktion. Men studion skulle också komma att producera en filmserie om en numera klassisk monsterkaraktär av traditionellt snitt – The Gill Man från 1954 års Creature from the Black Lagoon.

Handlingen hämtade inspiration från The Beauty and the Beast, och filmades i 3D, som var populärt på 1950-talet. The Gill Mans klassiska design skapades av Disney-animatören Millicent Patrick, och i filmen var det Ben Chapman som gestaltade monstret på land, medan Ricou Browning axlade rollen i undervattensscenerna.

Regissören Jack Arnold har berättat att hans mål med filmen var att utforska människans skräck för det okända, och inför vad som döljer sig djupt nere i vattnets mörker. Filmen sägs ha varit en inspirationskälla för Steven Spielbergs Jaws från 1975, som utforskar samma typ av skräck.

 

Revenge of the Creature (1955)
Den mystiska varelsen från den svarta lagunen tillfångatas av en grupp vetenskapsmän, som förflyttar varelsen till ett stort akvarium i södra Florida. Varelsen lyckas smita, och kidnappar senare den unga iktyologistudenten Helen (Lori Nelson), varpå en intensiv jakt inleds.

Revenge of the Creature spelades precis som sin föregångare in i 3D-format, och blev därmed den första uppföljaren att använda denna teknik. Filmen släpptes också i slutet av vad som brukar kallas för 3D-filmens guldålder.

Regissören Jack Arnold återvänder, tillsammans med Ricou Browning som återigen spelar Gill Man under vatten. Denna film var också Clint Eastwoods debutfilm, då han dyker upp i en liten biroll. Revenge of the Creature bjuder inte på samma suggestiva mystik och spänning som sin föregångare, men anstränger sig för att ta berättelsen mot nya riktningar. Trots detta har filmen kritiserats av fans som menar att det är en ytterst oinspirerad uppföljare. Det är dock den kommersiellt sett mest framgångsrika delen i The Gill Man-trilogin.

 

The Creature Walks Among Us (1956)
En rik vetenskapsman anordnar en expedition för att ännu en gång tillfångata den mystiska varelsen från svarta lagunen. Varelsen kommer till skada under jakten, och väl i fångenskap gör vetenskapsmännen så att varelsen kan andas vanlig luft via sina lungor. Planen är att vänja varelsen vid ett liv bland människor på land, något som snabbt spårar ut då varelsen svarar med våldsamt motstånd.

Jack Arnold, som regisserade de två tidigare filmerna i trilogin, passar stafettpinnen vidare till regiassistenten John Sherwood, som här gör sin regidebut. Precis som den föregående uppföljaren så lider denna tredje och avslutande del i The Gill Man-trilogin av att ha producerats under pressade former, med tidsbegränsat schema och låg produktionsbudget.

Filmen berättar om giriga människor som är beredda att göra vad som helst för vetenskapens utveckling, även om det innebär att utnyttja andra arter för egen vinning. The Creature Walks Among Us utforskar idén om The Gill Mans successiva förvandling till en mer människolik varelse, vilket också är filmens mest intressanta ingrediens. Filmen kretsar också kring den svartsjuke huvudpersonen Dr. Bartons (Jeff Morrow) giftiga relation till sin fru, den frisinnade Marcia (Leigh Snowden).

The Gill Mans karaktärsdesign ändras drastiskt under filmens gång, i samband med den operation som vetenskapsmännen utför på varelsen. The Creature Walks Among Us brukar räknas som den sista filmen i Universals klassiska monsterfilmssvit.


Robin Larsson

Be the first to comment

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*