The Thing from Another World
Skräck, USA, 1951
Distributör: Studio S
Regissör: Christian Nyby
Medverkande: Kenneth Tobey, Dewey Martin, Eduard Franz m.fl.
Längd: 83 minuter
Finns på svensk DVD från 2013-02-27
— — —
50-talets science fiction-filmer var länge svåra att ta på allvar. Med gorillor i rymdhjälmar, vindögda konmonster och jättelika gamar från yttre rymden var det kanske inte så konstigt. Att de alla sen använde sig av samma återanvända och klichéartade dialoger gjorde förstås inte saken bättre. Men det fanns en film som stod ut, en film som skulle komma att inspirera giganter som Ridley Scott, Tobe Hooper och John Carpenter, och som kom att totalt ändra sättet som vi ser på film. Christian Nybys The Thing from Another World var långt före sin tid och skulle för alltid komma att ändra branschen.
När kapten Patrick Hendry och hans mannar blir utkallade till en polarstation för att undersöka ett mystiskt kraschat skepp kunde de nog aldrig drömma om vad de skulle finna begravet under den arktiska isen. Tillsammens med manskapet på en närbelägen forskningsstation ger man sig ut kraschplatsen, men finner inte alls något experimentellt flygplan som man först anade, eller ens en meteor. Istället finner man ett begravet flygande tefat som till synes verkar ha klarat kraschlandningen helt intakt. Dessvärre ser en olycka till att skeppet inte kan bärgas, men man finner istället något nästan bättre – en nedfrusen utomjording! Glad i hågen över denna häpnadsveckande upptäckt ödslar man ingen tid på att forsla tillbaka varelsen till forskningsstationen för närmare undersökning. Det man dock inte hade räknat med var att varelsen i isblocket inte alls var död, utan bara i en dvala, väntandes på att bli upptinad. Snart står stationen under belägring, utsatt för konstanta attacker av en jättelik varelse på jakt efter manskapets varma blod…
Det är svårt att diskutera The Thing from Another World utan att jämföra den med John Carpenters berömda nyinspelning från 1982. Medan The Thing from Another World visserligen inte kan ståta med samma specialeffekter som Carpenters skräckspektakel, så bjuder dock denna föregångare på en betydligt tätare och kusligare atmosfär och fler minnesvärda kalla kårar än gemene man kan räkna till. Det är nämligen svårt att inte känna sting av obehag under filmens mer tryckande scener, då föga annat än Dimitri Tiomkins täta soundtrack och nordpolens kalla vinande vindar hörs utanför den belägrade forskningsstationens fönster. Spänningen byggs så skickligt upp tills den formligen exploderar i ett crescendo när varelsens från mars plötsligt bryter sig genom byggnadens barrikader i några av skräckhistoriens mest ikoniska scener. Men det kanske allra kusligaste inslaget i Christian Nybys verk, till skillnad från senare filmatiseringar av berättelsen, är just att den titulära varelsen i The Thing from Another World inte är någon best driven av ren och skär överlevnadsinstinkt, utan snarare är en kall och planerande strateg, som sakta men säkert prövar sig fram för att finna forskningsstationens svaga punkter. Att se kapten Henry, Bob, Nikki och de andra i manskapet tvingas överge det ena högfästet efter det andra under monstrets obarmhärtiga attacker utan något som helst egentligen sätt att försvara sig på ger en nästan brutal förebådan om människans faktiskta utsatthet mot yttre främmande hot – en briljant spegling av kalla krigets bistra dagar där paranoia, rädsla och ständigt överhängande hot var vardagsmat för landet i väst.
Det går dock inte att sticka under stol med faktumet att monstret själv, spelad av James Arness från Familjen Macahan, knappast kommer att skrämma slag på någon ur dagens publik. Medan hans långa och muskulösa kropp förvisso leder tankarna till Universals klassiska Frankensteinskapelse, så är det istället det vi inte får se som kommer att leva sig kvar i åskådarens sinne. Man har till stor fördel använt sig mycket av skuggor under inspelningen av The Thing from Another World för att ge monstret en betydligt mer hotfull framtoning, något som dessutom stärks av att vi som publik sällan får se de makabra dåd han gör sig skyldig till. Medan många idag vid en första anblick kanske skulle protestera över bristen på blod och avslitna kroppsdelar, så inser man ändå snabbt att filmen är så mycket starkare och mer skrämmande just på grund av detta skuggspel. Genom detta enkla trick förvandlas monstret från ännu en i raden av översminkade dussinbestar till en gäckande vålnad, som hårt slår till utan varning. Man kan med andra ord konstatera att det inte är den marsianska fantomens utseende som är menat att skrämma åskådaren, utan snarare tanken på det hot han representerar. Sättet man använder monstret för att skapa atmosfär snarare än för chockvärde var det första lyckade försöket inom genren, och har för alltid cementerat The Thing from Another Worlds plats som en milstople inom filmvärlden. För första gången tog både filmmakare och publik monstret i film på allvar, vilket banande väg för ett helt nytt sätt att se på skräck och science fiction.
The Thing from Another World, eller Fantomen från Mars som den kanske är mer känd som här I Sverige, kom att omdefiniera hur en hel värld såg på skräck och science fiction, och det är inte svårt att se varför. Medan John Carpenters atmosfärrika remake måhända håller sig aningen närmare John W. Campbells originalberättese som både filmerna är baserade på, så går det inte att förneka att The Thing from Another World likväl är den ultimata filmatiseringen av novellen. Christian Nybys kultförklarade verk är helt enkelt ett så mycket mer gediget och kärleksfullt hanterat arbete rakt igenom. Forskningsbasens otroligt utsatta position utnyttjas här till sin fulla potential och den ständigt hotande fantomen känns som ett betydligt större hot än dess reinkarnerade 80-talsform. Det här är en berättelse om isolation och utsatthet, och står än idag ut som en milstolpe inom skräckgenren tack vare dess realistiska karaktärer, välskrivna dialog och rent av kusliga atmosfär. Arktis vindar må blåsa snåla, men de slår inte de kalla kårar man lämnas med efter att ha bevittnat The Thing from Another World.
Betyg: 8 av 10
— — —
Johan Axell; Frombeyond-redaktör