The Bay
Found Footage-Skräck, USA, 2012
Distributör: Momentum Pictures
Regi: Barry Levinson
Skådespelare: Kristen Connolly, Christopher Denham m.fl.
Längd: 85 min
Finns på DVD och Blu-ray från 2012-03-13
— — —
Found Footage! En helt sensationellt smart utgångspunkt för filmare med mager kassa. Det räcker med en smart idé och en handhållen digitalkamera så kan man uträtta underverk, eller åtminstone försöka. Ofta blir resultaten dock rätt tråkiga rent filmtekniskt med en linjär historia, ofta om ungdomar på hike i skogen som hittar något skumt som de delvis lyckas dokumentera innan de försvinner hjälplöst. Men det finns även några riktigt bra och smarta utvecklingar av denna subgenre. The Bay är absolut en av dessa.
I veteranregisören Barry Levinsons The Bay rör det sig inte heller om en kamera utan det som presenteras är en sammanställning av flera olika upphittade kamerautrustningar, polisövervakningsfilmer, smartphone-filmer och allt annat du kan tänka dig. Det vi får se är möjligheterna med det moderna samhället där alla filmar det som vi anser är intressant, och i detta fall rör det sig om en synnerligen otäck händelse i det lilla kustsamhället Chesapeake Bay i Maryland. Vi får först se hur 4 juli firas för fullt, men vi får också snart veta att allt kommer gå åt helsike. Folk börjar få böldliknande utslag och plötsligt så hamnar hela småstaden i ren panik då kroppar snabbt gnags sönder inifrån och tungor vittrar sönder. Läkarna sliter och söker efter svar, men snart står även de handfallna inför denna superaggressiva smitta.
Filmen berättas först och främst utifrån en ung överlevande kvinnas ögon, lämpligt nog skypar hon över sin berättelse, som naturligtvis också har tystats ner av de amerikanska myndigheterna. Hon berättar dels sin egen historia om hur hon skulle agera reporter på feststråket, något som snart utvecklades till något helt annat. Hon underbygger även sitt eget material med annat upphittat material bland annat om de dykare som gjorde första upptäckten av detta utbrott. Dessutom får vi följa ett ungt par med en liten bebis. Paret är i lugn och ro är ute på sjön under dagen för att senare återvända till hamnen nattetid till ett totalt skräckscenario. Vad som egentligen har hänt, och var det beror på tänker jag inte avslöja, men låt mig säga att katastrofen har sin botten i hur giriga mänskor utnyttjar naturen – och nu kommer räkningen.
Det som hur som helst får The Bay att stå ut bland alla andra outbrake och found footage-filmer är att den också känns kusligt realistisk. Inget onödigt effektsökeri finns utan historien berättas till större delen utan några traditionella ”hoppa till effekter” och onödigt handkamera-fladder. Vissa händelser sker ibland utanför bild, eller så finns det kanske bara en ljudupptagning vilket även det förstärker känslan av realism. Men tro inte att The Bay skyggar för att visa otäckheter, nej tvärt om. Dessa scener, ofta med söndervittrade sargade kroppar och äckliga havsföreteelser, läggs nästan obarmhärtigt enkelt i ens knä och även den mest stålmagade gorehounden borde känna ett visst obehag. Inte för att det slafsas så enormt, utan för att dessa scener snarare ser ut som läkardokumentationer än något av Ittenbach. Vi lämnas också ganska abrupt i filmens slut. Detta leder även det till en uppgiven känsla som finns kvar efter filmens slut. Man får helt enkelt sitta en stund och intala sig själv – It´s only a movie.
Skämt åsido så visar Barry Levinson att Found Footage-genren kan vara jäkligt affektiv i rätt händer och inte minst om man har ett smart upplägg. The Bay är både genomtänkt, välavvägd och lyckas också vara riktigt tankeväckande i sin spjutvassa miljömedvetna samhällskritik. Som svensk har jag svårt att inte komma att tänka på den vattenburna bakterien som ställde till det i Östersund för ett par år sedan. Naturligtvis blev det inte lika illa som det blir i The Bay, men scenariot känns ändå inte helt taget ur luften. Att dumpa alla möjliga sopor och kemikalier i hav och sjöar och sedan lita blint på rent kranvatten är nog i grund och botten rätt korkat…
Betyg: 7 av 10
— — —
Kristoffer Pettersson; FromBeyond-redaktör