Redeemer (2014)

Redeemer
Action, Chile/USA, 2014
Regi: Ernesto Diaz Espinoza
Medverkande: Marko Zaror, José Luís Mósca, Noah Segan m.fl.
Längd: 88 minuter

— — —

2Forna torpeden Pardo (Marko Zaror) har kommit på bättre tankar och vill desperat sona sina forna brott. Fast bestämd att rensa gatorna från den undre världens sluskar tillämpar han sin egen version av rättvisa: be om förlåtelse eller möt Pardo i en kamp på liv och död. I hans fotspår finns dock forna fienden Alacrán (José Luís Mósca) och när Pardo dessutom råkar ställa till det för knarkkungen Bradock (Noah Segan) får han det riktigt hett om öronen …

Chilenska kampsportaren Marko Zaror seglade upp som ett intressant namn att hålla ögonen på i och med Kiltro (2006) men visade sin fulla potential i efterföljande Mirageman (2007), en underhållande och charmig actionfilm om en före detta ordningsvakt som bestämmer sig för att bli en livs levande superhjälte. Gemensamt med alla dessa rullar är att de regisserats av Ernesto Diaz Espinoza och tillsammans utgör de båda chilenarna en intressant filmduo.

Handlingen i Redeemer är ganska standardaktig. Berättelser om forna syndare som önskar sona sina brott genom att likvidera slödder har vi stött på många gånger förut. På så sätt kommer inte Espinozas alster med något nytt, men han anstränger sig åtminsonte för att berätta det på ett genomtänkt och habilt sätt. Att där finns en passion för filmskapande går inte att förneka och man kan inte heller anklaga karln för att hålla tillbaka. Här är det full fart ända in i kaklet som gäller.

Redeemer strör sig med ett religiöst tema och funderingarna kring gott och ont dras till sin spets. Espinoza fullkomligt frossar i bibliska liknelser och bjuder således på en kavalkad av scener i samma anda. (Jo då, Pardo genomlider till och med en slags korsfästelse). Lägg därtill en skurk som är så oförtrutet ond att man kan känna doften av svavel i vardagsrummet och det känns plötsligt som att man tittar på delar ur Nya Testamentet; kryddat med stilistiskt ultravåld för att passa actionälskaren. Det är en minst sagt ambitiös utgångspunkt för en actionfilm och stundtals funkar det, andra gånger blir det bara högtravande och utstuderat.

Nya Testamentet ryddat med stilistiskt ultravåld
Nya Testamentet ryddat med stilistiskt ultravåld

Marko Zaror har själv koreograferat fighting-scenerna och gör det med bravur. Här blandar han gamla favoriter så väl som fräscha grepp (bland annat involverande en tång) och klämmer också in några av sina akrobatiska gamla nummer. Att Zaror kan röra sig så smidigt och snabbt är mer än imponerande med tanke på att han är närmare 1,90 lång, och det är inte för inte man blir inspirerad av hans fysiska talang.  Roligast av allt är dock att actionscenerna är långa och snyggt skildrade; här ser man verkligen vad som händer och uppbyggnaden mot den explosiva finalen är grymt underhållande. Efter att ha sett en hel del besvikelser på den fronten den senaste tiden, bland annat Jing Wus sömniga Wolf Warrior (2015), är det inte långt ifrån att man jublar över att få ta del av en sådan väl genomförd koreografi.

Redeemers actionscener är svåra att klaga på
Redeemers actionscener är svåra att klaga på

Det tekniska arbetet bakom kameran är helt okej. Redeemer är kanske inte är den snyggaste rullen man vilat ögonen på men inte heller den fulaste, utan är helt enkelt så bra som en mager budget av detta slag tillåter. Espinoza är bättre på att skildra drama än exempelvis Isaac Florentine, fast det hindrar inte delar av det romantiska sidospåret från att likna något ur en telenovela. Det har man dock överseende med, särskilt eftersom att filmen bjuder på mycket momentum och action.

Marko Zaror är en rätt bra skådis som får ytterligare draghjälp av sin starka karisma. Här har han kanske inte lika stort spelrum som i Mirageman, hans Pardo är mer av den klassiskt fåordiga och hårda hjälten, men helheten är ändock tilltalande. José Luís Mósca är perfekt som en mänsklig inkarnation av Hin Håle och utgör en minnesvärd antagonist. Noah Segans knarklangare finns mest med för att agera comic relief och har egentligen inte så mycket annat att bidra med. Hans skådespeleri är som vanligt ett omåttligt flöde av överspel men å andra sidan är hans roll relativt liten så man slipper se honom alltför ofta.

José Luís Móscas otäcka antagonist är rena rama Hin Håle
José Luís Móscas otäcka antagonist är rena rama Hin Håle

Mirageman framstår fortfarande som Marko Zarors och  Ernesto Diaz Espinozas bästa samarbete hittills, men Redeemer är faktiskt inte så pjåkig. Visst, den kommer inte med något nytt och det övergripande temat haltar ibland, men det finns en klar tanke bakom filmen likväl som en smittande passion. Den som känner sug efter en schysst actionrulle proppad med stilig kampsport bör definitivt ta sig en titt på Redeemer.

Betyg: 7 av 10

— — —

Sandra Wallin

Be the first to comment

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*