Only Lovers Left Alive
Drama, Tyskland/Storbritannien/Frankrike/Grekland, 2013
Distributör: Studio S
Regi: Jim Jarmusch
Medverkande: Tilda Swinton, Tom Hiddleston, Mia Wasikowska m.fl.
Längd: 123 min
— — —
Vampyren Adam (Tom Hiddleston), till vardags en tillbakadragen musiker, känner sig trött och deprimerad över det mänskliga samhällets utveckling och funderar på att avsluta sitt eviga liv. Hans älskade hustru sedan flera århundraden tillbaka, Eve (Tilda Swinton), kommer till Adams räddning men deras förhållande sätts på prov när Eves vilda och okontrollerbara syster Ava (Mia Wasikowska) dyker upp på oväntat besök.
Kultregissören Jim Jarmusch har åtnjutit en relativt anonym tillvaro under 2000-talet och har begränsat sitt filmskapande till några få verk, varav hyllade Broken Flowers (2005) torde vara den film som kanske väckt mest uppmärksamhet kring sig. Jarmusch må vara selektiv och kräsen med sina projekt så här på senare år, men något fel på kreativiteten är det minsann inte. Only Lovers Left Alive är en egensinnig och underfundig vampyrkrönika som på ett tillbakalutat sätt filosoferar kring mänsklighetens historia.
Referenserna till viktiga historiska händelser, framför allt inom populärkultur, duggar tätare än ett envist sommarregn och det går inte att förneka att det finns ett visst underhållningsvärde i att ta del av de skrönor som de uråldriga vampyrerna matar varandra med; så som Adams minnen från ett möte med Mary Shelley eller det faktum att Eves nära vän Kit (John Hurt) är den kända dramatikern och poeten Christopher Marlowe.
I Jarmusch version tar vampyrtemat en annan väg än vad det brukar göra. Här frossar man inte i våldsamma blodbad eller djuriska uttryck, utan framställer snarare vampyrerna som en relativt fredlig art som finner det mer intressant att föra djupa diskussioner om livets förehavanden snarare än att jaga rätt på oskyldiga offer. Gestaltningen av vampyrernas behov av blod har starka drag av drogberoende och själva införskaffandet av drycken sköts via diverse langare inom sjukvården. Men inte ens de levande döda går säkra i dagens moderna samhälle; här löper vampyrerna risk för undergång om de råkar få i sig förorenat käk – kanske en ironisk blinkning till dagens miljömedvetenhet.
Only Lovers Left Alive är rent estetiskt mycket tilltalande. Varje scen är noggrant genomtänkt och scenografin ruskigt välgjord, nästan till den grad att miljöerna i sig framstår som levande ting. Fotot är tjusigt och påminner en hel del om gammal hederlig film på rulle – en kompromiss som växte fram mellan Jarmusch avsky för digitala filmkameror kontra filmens snäva budget. Musiken är varsamt utvald och passar slutresultatet som handen i handsken.
Jim Jarmusch senaste alster flyter på i en maklig takt och kräver också en hel del tålamod från åskådarna; Only Lovers Left Alive är ingen actionpackad splatterfest, utan ett säreget drama som drivs av två starka skådespelare. Både Tilda Swinton och Tom Hiddleston är som klippta och skurna för att gestalta melankolisk odödlighet och utgör tillsammans ett karismatiskt par som är svåra att slita ögonen från.
Är man sedan förr är ett fan av Jim Jarmusch speciella stil kommer säkert den här rullen också att falla en i smaken. För de som inte är bekanta med hans filmskapande kan det vara en god idé att försiktigt sondera tidigare terräng innan man ger sig i kast med denna udda fågel…
Betyg: 7 av 10
— — —
Sandra Wallin