Grizzly
Djurskräck, USA, 1976
Distributör: Studio S
Regi: William Girdler
Skådespelare: Christopher George, Andrew Prine, Richard Jaeckel, Joan McCall
Längd: 97 min
Finns på svensk dvd från 2011-07-06
— — —
Grizzly regisserades av William Girdler. Manus och idé levererades däremot av två herrar vid namn Harvay Flaxman och David Sheldon. Kort efter att ha sett Steven Spielbergs Jaws (1975) så fick de nämligen en lysande idé. Tänk om man skulle försätta hajen på land istället. Istället för Jaws så kunde kvinnliga campare slitas sönder av claws (klor) tillhörande av mordisk grizzlybjörn med smak på människokött. Sagt och gjort. Åtta dagar senare fanns ett manus och regissören William Girdler hoppade på produktionen som snart var igång. Flaxman och Sheldon hade nämligen också förstått att det gällde och vara ute i tid om filmen skulle kunna rida på Spielbergs enorma publiksuccé.
Att Grizzly är en smula framstressad och effektmässigt svajande är inget att sticka under stolen med. Det skulle gå snabbt och att manuset egentligen utspelades på sommaren, fast det i realiteten var höst på inspelningsplatsen i Georgia, gick det inte att ta hänsyn till. Campande flickor fick helt enkelt frysa när de hoppade runt i sina små t-shirts. Som så många andra post-Jaws-djurskräckisar så är Grizzly också ett rent plagiat. Men detta behöver ju inte vara något negativt. Formeln med att ha ett vilt djur som attackerar semesterfirare var exakt vad publiken var ute efter. Man kanske skulle kunna säga att Grizzly är lite som 1980-tals slasher, men med en antagonist ur djurriket. Det är dock ingen tvekan om att det är just Jaws som är förgrundsfilmen. Filmens tagline var till och med – The Most Dangerous Jaws on Land!!!
Så här ser i alla fall filmens upplägg ut: Christopher George (City of the Living Dead, The Exterminator) spelar helylleparkvakten Michael Kelly. Vanligtvis trivs Kelly bra med sitt jobb och tycker det är skönt att leva i harmoni med naturen. Men när en gigantisk grizzlybjörn virrar sig in på parkområdet blir det däremot allt annat än harmoni. Björnen verkar i synnerhet ha fått upp smaken för unga campande kvinnor vilka han äter på plats eller gräver ner till ett senare tillfälle. Det blir naturligtvis panik i parkområdet, vilket däremot inte hindrar folk för att fortsätta campa. Kelly får ta hjälp av sina båda vänner helikopterpiloten Don Stober(Andrew Prine) och vildmarksexperten Arthur Scott (Richard Jaeckel). Men att få tag på den sluga björnen visa sig dock inte var någon enkel mach. Inte blir det heller enklare av att parkledningen vägrar stänga parken och att ett uppbåd skjutgalna hillbillys ger sig ut på jakt efter björnen. Det blir en bloody mess skulle man kunna säga.
Biopubliken strömmade in och Grizzly blev en mycket kommersiellt lyckad independentproduktion. En budgetinvestering på 75 000 dollar gav en avkastning på 39 miljon dollar, vilket naturligtvis resulterade i massa bråk mellan filmdistributörer och upphovsmän. Men är då Grizzly egentligen en speciellt bra film? Nja, men det är en ganska underhållande film i alla fall. Ofta så används exempelvis en stor björnarm som kommer inviftande i bildrutan. Björnlabben river av armar och klappar ner folk till höger och vänster samtidigt som det klipps mot en riktig glizzlybjörn som står och brölar för glatta livet. Ser björnlabben realistisk ut? Nej inte direkt, men det ser riktigt skojigt ut på sina ställen. I grund och botten är ju heller inte en björn lika otäck som exempelvis en haj. Detta blir ju lite av ett problem då björnen i Grizzly faktiskt ser ganska kramgo och mysig ut, trots att han river av ben på småpojkar och river ner polisbefolkade utkikstorn. Det är helt enkelt lite svårt att se den lufsande hårbollen som otäck, även om grizzlybjörnar säkerligen är hur livsfarliga som helst. Kanske skulle filmteamet ha sminkat upp björnen en smula så den såg lite mer rabiesgalen ut, typ som dom gjorde med hundarna i Cujo (1983). Men jag misstänker att sminka grizzlybjörnar förmodligen inte är det enklaste.
Även manuset känns lite stressat. Michael Kelly har till exempel ett kärleksintresse i parkägarens dotter (Joan McCall) vilket det fokuseras mycket på under filmens första hälft. Mot slutet av filmen så glöms intrigen tillsynes bort helt och min gissning är att den finns i filmen för att fylla upp och för att det helt enkelt ska vara så. Grizzly är absolut en film med massor av logiska luckor och knaserier i stil med att en kvinnlig parkvakt plötsligt tar av sig alla sina kläder och börjar bada mitt i björnjakten. Men filmen är också precis vad som insinueras på dess filmaffisch (vilket också är framsidan på Studio S dvd). Ett skamlöst och lågbudgetplagiat av Jaws med allt vad det nu innebär. Tiden har dessutom stöpt om Grizzly från att vara en otäck vildmarksskräckis till att bli en ganska mysig liten fars, vilket inte är så tokigt det heller. Det är dessutom kul att få avnjuta den alltid lika sköna Christopher George, en duktig skådespelare som tyvärr avled på tok för tidigt (1983). Jag ska inte avslöja för mycket men filmens vansinniga final är också hysteriskt rolig.
Betyg: 6 av 10
— — —
Kristoffer Pettersson: FromBeyond-redaktör