From Beyond
Skräck, USA, 1986
Regi: Stuart Gordon
Manus: Dennis Paoli
Medverkande: Barbara Crampton, Jeffrey Combs, Ken Foree mfl.
Längd: 85 minuter
Distributör: Second Sight Films
Finns på brittisk blu-ray och dvd från 2013-02-25
— — —
Stuart Gordon gjorde sig ett odödligt namn inom skräckfilm när han 1985 regisserade Re-Animator, som än idag av många (undertecknad medräknad) räknas som den bästa Lovecraft-filmatiseringen. Från början var tanken egentligen att han skulle följa upp med att göra film av novellen Dagon, men när en producent sade nej, föll valet istället på den inte lika uppmärksammade From Beyond. Med sig fick han två av huvudrollsinnehavarna från Re-Animator, Jeffrey Combs och Barbara Crampton, samma fotograf, den svenske Mac Ahlberg, producenten Brian Yuzna (sedan känd för att ha gjort egna bidrag till skräckfilmen) samt manusförfattaren Dennis Paoli.
Detta kan man se i slutresultatet av From Beyond, som i flera avseenden bär kännetecken av vad man tidigare såg i Re-Animator. Här kretsar handlingen kring en forskare (Ted Sorel) som tillsammans med sin assistent (Combs) lyckats konstruera en maskin som stimulerar tallkottskörteln i hjärnan, vilket i sin tur får de påverkade att se saker från en dimension vi annars inte uppfattar. Med tanke på upphovsmännen är det föga förvånande inga vänliga saker, och det går snart snett för de inblandade. Forskaren hittas med huvudet avslitet, och assistenten hamnar på mentalsjukhus. Där plockas han ut av en ambitiös psykolog (Crampton) som är nyfiken på det experiment som utförts, och snart är maskinen igång igen. Som väntat så leder detta till saker bortom deras vildaste fantasier, och inte på ett bra sätt.
Liksom Re-Animator märker man snart att det är kompetent folk som står bakom From Beyond. Den som blev salig av att få sin våld-och-blodshunger tillfredsställd av Re-Animator lär inte bli besviken här heller, då det kladdas på rätt bra. Effekterna är på toppnivå och man har lyckats få till ett gäng riktigt minnesvärda ögonblick här som inte lär falna från mången skräckfantasts hornhinnor. Den största skillnaden gentemot Re-Animator är att den här filmen inte är lika humoristisk, det är en i mångt och mycket mer tragisk film som (utan att avslöja något) inte slutar gott heller. Här är det de oskyldiga som drabbas av hemskheter, tack vare en nyfikenhet hos andra som avser saker de borde hålla sig långt borta ifrån. Detta kan möjligen ses som ett steg mot den tredje Lovecraft-filmatiseringen Gordon sen gjorde med sina vapendragare i Combs och Crampton, Castle Freak, som är en blek historia i princip helt befriad från humoristiska inslag.
Maskinen i From Beyond visar sig även ha en underlig inverkan på de påverkades sexdrift, vilket tar sig tydliga uttryck…
Bland svenskar i filmindustrins USA talas det (allt för) sällan om Mac Ahlberg, som började sin karriär i hemlandet med diverse erotiska rullar. Att det är en man med öga för det visuella råder det dock inget tvivel om här, då From Beyond är en fruktansvärt snygg film som använder sig av många starka färger, vilket ger en extra krydda till dess mardrömslika inslag. Detta gör sig mycket bra på den utmärkta HD-master som Second Sight använd för den här blu-rayutgåvan, vilken bör vara ett givet tillskott till alla självrespekterande skräckfilmsdiggares filmhyllor.
Det är således bara att konstatera att Stuart Gordon är ytterst svårslagen när det kommer till att göra filmatiseringar av Lovecraft-berättelser. From Beyond är en våldsam, bra tempodriven och makalöst snygg skräckfilm som något oförtjänt står i skuggan av storebror Re-Animator. Att Gordon sedan gjorde Dagon på 2000-talet, minst lika lyckad som denna, tyder på att det ännu finns kvar i honom. Han har dessutom gjort bejublade uppsättningar av en musikalversion(!) av Re-Animator, något man får hoppas kommer att ges ut på något format för oss som inte skådat spektaklet.
Betyg: 7,5 av 10
– – –
David Larsson; FromBeyond-redaktör
Jag såg om filmen nyligen…tyckte den var OK första gången men blev mer besviken nu. Jag gillar Gordon, men det blir nästan ofrivillig humor i hans skräckfilmer ibland. I Re-Animator känns det medvetet. I From Beyond…vet inte riktigt om det är Jeffrey Combs medverkan (gillar honom, missförstå mig rätt) och andra aktörers spel som gör att det inte blir riktigt mörkt, utan man sitter och flesar och mår bra åt allt som händer. Effekterna pendlar också mellan mycket bra och dåligt. ”Dagon” tyckte jag var en katastrof…får kanske ge den en ny chans. ”Edmond” är helt klart min favorit av Gordon.
Bra recension iaf, fortsätt så.