Eskapix Volym 6
Antologi, Sverige, Eskapix Press, 2011
Författare: Malin Rydén, Lova Lovén, KG Johansson mfl.
Språk: Svenska
80 sidor
Finns att köpa genom www.eskapixpress.se sedan 2011
— — —
Förlaget Eskapix har sedan ett antal år tillbaka specialiserat sig på att ge ut samlingar med litteratur som enkelt kan placeras in i facket ”udda”. Det rör sig om skräcknoveller, men även verkliga historier om bizarra händelser och annorlunda personer med tragiska öden. Volym nummer sex inleder starkt med novellen Nöjesfältet av Patrik Centerwall, som skildrar ett dystopiskt USA som i princip gått under. Där driver två vänner runt och spenderar pengar på att leva ett excessivt liv med droger, sprit och sex. De får höra talas om ett nöjesfält som ska vara något utöver det vanliga, där de kan leva ut sina allra vildaste fantasier. När de väl kommer dit visar det sig stämma, och nöjesfältet blir en plats där de båda lär sig det sanna värdet av mänskligt liv i en värld som är på väg att falla totalt. En skitig skildring som visar hur långt vi kan gå när allt hopp är till synes borta, och vad som egentligen betyder något när världen håller på att gå under.
Novell nummer två i samlingen är Rött Slem av Titti Bäckman, som handlar om den patetiske David som hankar sig fram genom att arbeta svart lite då och då. Hans lägenhet är lika nedgången som han själv, och han fördriver dagarna med att supa och titta på tv. Hans liv tar en makaber vändning när han upptäcker något slags rött slemliknande i hans kylskåp, vilket visar sig vara något långt hemskare än han kunnat föreställa sig. En kort men effektiv och väldigt underhållande berättelse som ekar av Stephen Kings äldre noveller, där något övernaturligt slår ner i vardagen och skapar en kaotisk situation. Mycket bra.
Den tredje novellen är skriven av KG Johansson och heter Genvägen. Den handlar om den mobbade och utstötte Jonas som ska gå hem efter ett biobesök, något han bara gick på för att kunna se den tjej han är kär i. När det visar sig att hon tar samma väg hem som honom följer han efter henne och närmar sig henne bit för bit, men när han väl kommer fram visar sig hon vara en mardröm snarare än flickan i hans drömmar. Johansson bygger upp en stämning som tätnar ju längre novellen går och det blir stundtals riktigt spännande. Urladdningen fungerar inte riktigt lika bra som uppladdningen, men vägen dit är såpass bra att det är en klart läsvärd novell.
Samlingens fjärde berättelse är också dess längsta, Antropologi av Jonas Wessel. En obehaglig historia som handlar om en läkare i ett koncentrationsläger under andra världskriget som experimenterar på fångar med avvikelser. Samtidigt har han ett starkt band till en liten flicka med olikfärgade ögon, vilket han ser som något slags mirakel. Här handlar det inte om skräck i ren bemärkelse, även om det är en otäck berättelse. Den saknar helt övernaturliga inslag, det skrämmande ligger istället i huvudpersonens skildring av vardagen i koncentrationslägret, som är ett rent helvete där man dagligen kan känna lukten av brända lik. Wessel har gjort en kylig iakttagelse av den kanske mörkaste perioden i mänsklighetens historia framställd ur vare sig en soldats eller fånges ögon, vilket blir en intressant berättelse som återigen pekar på att människan nog är det värsta monstret när allt kommer omkring.
Efter det kommer Lova Lovéns bidrag Under Hennes Hud, som handlar om ett syskonpar som utvecklat en ansträngd relation, då den äldre systern upptäckt att det är något vansinnigt fel med sin lillasyster, då denne beter sig underligt. Efter en episod på en busshållplats där den yngre systern nästan bitit fingret av en främling är den äldre systern på helspänn och dras i valet och kvalet mellan att berätta för sina föräldrar eller inte. Här puttrar det konstant en otäck stämning som aldrig direkt exploderar i en storslagen final, det antyds saker som aldrig sägs rakt ut, men som likväl fungerar bra och som är ett måste för alla som gillar skildringar av knepiga familjesituationer.
Den sista novellen i volymen är Malin Rydéns Strandhugg, där ett homosexuellt par firar semester vid en folktom strand under lågsäsong. De hör talas historier om en stor sten, en monolit, som flyttar sig efter hur vinden blåser, och när de bestämmer sig för att ta en titt på den visar sig berättelserna vara sanna, till deras stora förskräckelse. Här återvänder Rydén med samma obehagskänsla av att någonting är fruktansvärt fel som hon gjorde i sin novell Snigelsommar, och visar att skräck är något hon behärskar ytterst väl. Hon skildrar en verklighet som gått sönder, där helt omöjliga saker sker och får extrema konsekvenser för de inblandade.
Förutom novellerna finns i sedvanlig ordning ett par faktabaserade texter representerade här. Bland annat får vi läsa den tragiska historian om Dorothy Strutten som mötte sin död vid ung ålder, samt det legendariska bandet The Cramps och deras karriär. För mig är den stora behållningen med Eskapix samlingar de noveller som finns inkluderade, och så är även fallet här. Berättelserna håller en genomgående hög kvalitet och visar att svensk skräcklitteratur är något som lever och frodas, och som dessutom är riktigt bra. Ett måste för den som vill förkovra sig i ett gäng otäcka noveller om människor som ställs inför mardrömslika situationer av olika slag.
Betyg: 6 av 10
– – –
David Larsson; From Beyond-redaktör