Do you believe in Swedish sin?
Facklitteratur
Land: Sverige
Förlag: Klubb Super 8
Författare: Rickard Gramfors
Antal sidor: 384 sidor
Ingmar Bergman må vara den regissör som i större kretsar satt Sverige på den internationella filmkartan. Om inte annat talar ju oscarsstatyetter och hyllningar från internationellt verksamma regissörer sitt tydliga språk. Därmed inte sagt att Bergman ÄR svensk filmhistoria, även om säkerligen Rickard Gramfors, som driver Klubb Super 8 skulle hålla med om att han haft betydelse.
Men, nog om Bergman. Det är ju inte den gamle dämonregissören vi ska titta närmare på här, utan tidigare nämnda Gramfors debutbok Do you believe in Swedish sin? Gramfors har kanske främst tidigare pysslat med att bevara svensk kultfilm med sina många släpp på det egna bolaget Klubb Super 8. Här ligger istället fokus på att vi som läsare ska få förkovra oss i författarens minst sagt imponerande filmaffischsamling, där den röda tråden är att samtliga är affischer för just svensk kultfilm av olika slag.
Titeln, som är den engelskspråkiga varianten av Gunnar Höglunds film Som hon bäddar får han ligga från 1970, berättar mycket om vad det är för titlar som tar mest plats i Gramfors samling. Det är många filmer som knappast verkar för att motarbeta bilden av Sverige som ett sexuellt frigjort land, där skådespelare som Christina Lindberg (också omslagstjej till boken) var bland våra största stjärnor under en period. När jag slår på måfå i boken dyker många titlar upp som anspelar till att det kommer vara en del lättklätt, stundtals rent pornografiskt, men det vore orättvist mot författaren att reducera hans verk till att enbart promota snusk. Kultregissören Mats Helge Olsson representeras med ett gäng affischer, likaså Arne Mattsson och Jan Halldoff, vilket visar på en spännande bredd inom svensk genrefilm under dess glansdagar.
Det är lätt att plocka upp boken och bara bläddra bland de hundratals affischer som presenteras och som en klassisk ”coffee table-bok” gör sig den här alldeles utmärkt. Den är oerhört snygg, känns lyxig att hålla i och med bra kvalitet på pappret. Det i sig gör givetvis inget för en boks litterära kvalitéer, men när det är ett så pass visuellt medium som en affischsamling känns det som en viktig aspekt. Samtidigt är det inte bara affischer vi som läsare erbjuds, Gramfors har också skrivit kortare texter till varje kapitel. Där introducerar han olika teman/epoker/genrer för att skapa struktur i den digra mängden affischer och tar med oss på en historisk resa som sträcker sig mellan åren 1951 – 1984.
Bokens kanske främsta förtjänst är att den gör mig så oerhört nyfiken att dyka ner i den svenska kultfilmsmyllan. När jag vänder blad efter blad i boken inser jag att jag bara skrapat på ytan och sett en handfull titlar. Det gör en också lite stolt att vårt land, som ibland kan framstå som så fyrkantigt och tråkigt jämfört med andra filmländer, ändå har den här filmskatten att stoltsera med.Tur då att Gramfors också bemödat sig med att lista de filmer som finns utgivna på dvd längst bak i boken, så att vi med samlarnerven i oss vet var vi ska börja leta.
I den bästa av världar skulle någon hälla pengar över Rickard Gramfors och låta honom öppna ett museum för att kunna ställa ut alla sina affischer, men till dess får vi nöja oss med den här förträffliga boken. Ii brist på ett museum som får det att vattnas i munnen på kultfilmsentusiaster är det här ett substitut så gott som något.
– – –
David Larsson; FromBeyond-redaktör