Der Samurai
Skräck, Tyskland, 2014
Distributör: Last Exit Entertainment
Regi: Till Kleinert
Medverkande: Michel Diercks, Pit Bukowski, Uwe Preuss m.fl.
Längd: 79 minuter
Releasedatum på svensk DVD: 2015-01-28
— — —
En isolerad by på den tyska landsbygden har problem med en kringstrykande varg och den lokala polisen Jakob (Michel Diercks) har i uppdrag att spåra rovdjuret. Hans jakt kommer dock av sig när en mystisk främling (Pit Bukowski) plötsligt gör entré i samhället. Det blir snart tydligt att allt inte står rätt till med den unge mannen och Jakob finner sig nu öga mot öga med en farlig våldsverkare …
Till Kleinerts långfilm har rönt stora framgångar på filmfestivaler runtom i världen och särskiljer sig kaxigt från övrig konkurrens inom skräckgenren genom att anta en icke-traditionell form. I Kleinerts skapelse samsas de färgrika blodbaden med lika delar fantasy och art house, samtidigt som det heteronormativa berättandet får ge vika för ett tydligt queer-perspektiv.
Kleinerts använder sig av ett metaforiskt berättande som egentligen handlar mindre om våldsamheter men desto mer om sexuell identitet, utanförskap och rädsla. Huvudkaraktärernas katt-och-råtta lek avslöjar den ena ledtråden efter den andra, inte bara om den ängslige Jakobs sexuella frustration utan också om samhällets trångsynta attityd gentemot det som ter sig annorlunda och främmande.
Kanske är det inte riktigt så subtilt som Kleinert vill att det ska vara, men å andra sidan är det hela presenterat med en sådan vigör och fräschör att det är svårt att inte bli charmad. I alla fall om man som åskådare är öppen för att ta sig an något nydanande och excentriskt; i det här fallet en slags syraspetsad mardröm som hämtad ur bröderna Grimms mörkaste sagokatalog.
Der Samurai kommer i en rätt så stilig finkostym, särskild med tanke på de blygsamma penningsummor som ligger till grund för filmer av detta slag. Det är tydligt att man lagt ner mycket tankeverksamhet och hårt arbete i förproduktionen och det är också något som präglar det slutgiltiga resultatet. Särskilt det visuella kommer till sin rätt och kameraarbetet är väl genomfört med en tydlig röd tråd. De praktiska specialeffekterna funkar bra och används i kombination med sparsamma digitala motsvarigheter. Filmens längd är alldeles lagom och tempot förhållandevis raskt.
De två huvudrollsinnehavarna bjuder på en lite trevande kemi men lyckas ändå sälja in de homoerotiska undertonerna. Mest underhållande (och modigast) är Pit Bukowski som filmens namnlöse samurai, komplett med rovdjursliknande energi och säregen sex appeal.
Till Kleinerts långfilm kommer dock inte helt utan skönhetsfel. Narrativet hade förmodligen tjänat på att ha en något tydligare form. Somliga partier är lite väl övertydliga medan andra lämnas underarbetade. Att ge karaktärerna lite mer kött på benen hade heller inte skadat. Saker som helt enkelt skaver lite extra då projektets potential är så stor.
Överlag räknas dock Der Samurai som en positiv överraskning. Kleinert presenterar en välgjord film med en tydlig vision. Det slagkraftiga temat bildar tillsammans med den underfundiga svarta humorn en tilltalande och intressant helhet. Det ska bli mycket spännande att se vad Till Kleinert tar sig an härnäst.
Betyg: 6,5 av 10
— — —
Sandra Wallin