A Touch of Sin
Drama, Kina, 2013
Regi: Jia Zhangke
Medverkande: Jiang Wu, Zhao Tao, Wang Baoqiang m.fl.
Längd: 133 minuter
På svensk DVD från 14-09-10
— — —
Den flerfaldigt prisbelönte regissören Jia Zhangke må vara högt ansedd på den internationella filmhimlen, men i hemlandet Kina har han i många år haft problem med den kinesiska filmcensuren. Jia började sin karriär utanför de vanliga statliga filminstitutionerna och har nekats både biograf- och DVD-release för delar av sina verk. Avsaknaden av popularitet beror säkerligen på hans regimkritiska hållning; det här är en man som tydligt visar sitt missnöje inför Kinas samhälle och hur det behandlar sina människor.
A Touch of Sin har bland annat vunnit pris för bästa manus på filmfestivalen i Cannes och är baserad på verkliga händelser ur det moderna Kina. Historien skildrar fyra personer från fyra olika provinser som drivs mot den yttersta gränsen så till den grad att de slutligen tar lagen i egna händer och utövar hämnd mot samhället. Det är en film som utgår från multipla berättelser som alla strålar samman i en gemensam nämnare: våld.
Jia Zhangke skildrar en splittrad nation som till stor del fortfarande lever kvar i ett kommunistiskt tänk samtidigt som kapitalismen frodas och växer sig allt större. Med kapitalismen kommer också en korruption som klättrar långt upp i staten, en verklighet där politiker och näringsmän stoppar stora summor i egen ficka medan arbetarklassen och de utsatta lever på småsmulor.
Här finns inte längre någon gemenskap där alla delar lika med varandra; ett chockartat uppvaknande för de delar av befolkningen som fortfarande tror på kommunismens löfte om ett enat och jämställt liv.
Jia avfyrar en svidande skur av samhällskritik som griper tag och ruskar om, visar ett Kina där många lever i ett slags limbo, där man känner sig tvingad att ta till våld för att göra sin röst hörd. Det är en obehaglig sanning som blottas, som skoningslöst petar i allt det onda. Det är lätt att förstå varför regissören i huvudsak fryses ut av hemlandet ty det är inte en särskilt smickrande bild som målas upp, en bild man inte gärna vill visa för vare sig omvärlden eller för de egna invånarna.
Man har lyckats väl med att fånga kontrasterna mellan by och storstad, mellan den otämjda naturen och de mångmiljonstäder som breder ut sig i dess utkant, mellan små bergsbyar och fluorescerande metropoler. Som åskådare får man verkligen en känsla för hur stort Kina egentligen är, men också hur ensamt och isolerat det måste vara, alla miljoner människor till trots.
Med i filmen finns också en viktig djursymbolik hämtad från den kinesiska zodiaken, där ett ödebestämmande system hämtar information från en rad underliggande faktorer (bland annat gammalkinesisk religion och kalendariska cykler inom astronomin). För oss västerlänningar må sammanhanget glappa lite, men för de som är mer inlästa på ämnet går det genast att dra paralleller mellan karaktärerna och de djur som representerar deras historier. Det skänker ytterligare ett lager till filmen och visar att Jias budskap sträcker sig långt djupare än vad man kanske först lägger märke till.
Jia Zhangke har erfarenhet från dokumentärfilm vilket både märks och syns. Det hela bär med sig en känsla av äkthet, blir på något vis så verkligt att man nästan kan sträcka ut handen och ta på det. Många gånger låter man kameran dröja sig kvar länge vid det som sker, liksom vore den en utomstående betraktare som tyst iakttar händelserna. Det är mycket skickligt genomfört och visar också på en stor dos självförtroende; inte många regissörer törs vila stilla vid scener så pass länge som Jia.
Våldet kommer till åskådarna i blodröda vågor. Döden i Jias tolkning är lika brutal och ful som i den riktiga världen, slår till på ett vis som fördjupar och utvecklar filmens samhällskritiska budskap. Här finns inga överstiliserade vackra slagsmål, bara ren och skär realism. Tillsammans med Giong Lims fängslande musik bildar det en stark duo som långsamt kryper innanför huden på åskådaren.
A Touch of Sin ger en inblick i ett slutet system på väg att kollapsa. Det är en kritisk skildring av dagens Kina och den utveckling som nu sker. Jia Zhangke lotsar oss med stadig hand genom berättelsens nav och knyter elegant samman alla trådar i slutet. Kvar hos åskådarna finns ett överhängande obehag och en klump i magen som är svår att bli kvitt.
Betyg: 8 av 10
— — —
Sandra Wallin