A Serbian Film, Originaltitel: Srpski film
Thriller, Serbien, 2010
Distributör: Cinematic Vision
Regi: Srdjan Spasojevic
Medverkande: Srdjan Todorovic, Sergej Trifunovic, Jelena Gavrilovic
Längd: 104 min.
Finns på svensk dvd och blu-ray från: 2011-03-30
— — —
”You have to feel the violence to know what it’s about” sade Srdjan Spasojevic om sin A Serbian Film efter en visning på SXSW i Austin förra året när han skulle försvara dess grova innehåll. Den senaste tiden har det varit mycket snack om denna just serbiska film, och om hur den har väckt upp en debatt om censur samt yttrandefrihet som har legat i dvala väldigt länge. Filmens kontroversiella innehåll har lett till att den i skrivande stund knappt går att få tag på inom Sveriges gränser. Först ut var nätbaserade Discshop med att plocka bort filmen från sitt sortiment och kort därefter följde de flesta andra filmbutikerna. Men det är inte bara här i Sverige som filmen har stött på trubbel. I Storbritannien krävde BBFC (British Board of Film Certification) att man skulle kraftigt klippa filmen och på den brittiska dvdn som nu finns utgiven saknas det sammanlagt fyra minuter och elva sekunder.
Milos är en föredetta porrstjärna som har dragit sig tillbaka för att leva ett lyckligt liv med sin familj. En dag då han får besök av den gamla kollegan Lejla blir han erbjuden att göra en allra sista film – något som skulle kunna lösa alla hans ekonomiska problem. Efter att ha pratat med regissören Vukmir som förklarat att filmen inte bara är simpel pornografi, utan även stor konst, tackar Milos motvilligt ja till rollen. Ett par dagar av filmande följer där Milos får regiinstruktioner via ett headset samtidigt som han blir filmad av två personer som mer ser ut som livvakter än kameramän. Till slut får Milos nog av den misshandel som Vukmir tvingar honom att utsätta sina motspelare för och talar om att han slutar. Tre dagar senare vaknar han upp utan något som helst minne av vad som har hänt fram till att han upptäcker ett par videoband som visar upp onämnbara akter som han blivit manipulerad till att göra under ett drogat tillstånd.
Jag blev positivt överraskad när jag insåg att A Serbian Film inte var den amatörmässiga gorefilm med ultralåg budget som jag hade trott att jag skulle få se. Istället bjuds jag på en produkt som både känns och ser professionell ut. Rytmen är gastkramande tät och Srdjan Todorovic – som vissa kanske tidigare känner igen från Svart Katt, Vit Katt – spelar obehagligt trovärdigt i sin roll som Milos. Knepet att låta hans tragiska karaktär få bevittna sina handlingar via en videokamera är ett intelligent grepp, då vi som åskådare vet lika lite som han själv gör om vad som skett under den långa blackouten. Precis som när Nicolas Cage motvilligt granskar de påstådda snuff-filmerna i Super 8 är det med andnöd som vi får titta tillsammans med Milos på det depraverade som har spelats in.
Resan till det ultimata förfallet som Milos gör är som ni nog förstår långt från behaglig. Väldigt snabbt har man sugits in i den malström av hemskheter som han och hans nära får utstå, och det ges inget utrymme för andrum. Likt hur Gaspar Noes Irreversible fick mig att känna obehag i flera dagar efteråt har A Serbian Film lyckats med detsamma, och precis som med den ökända tunnelscenen i Irreversible finns det scener i denna filmen som jag önskar hade kunnat förbli osedda. Mängden blod kanske inte direkt når upp till vad den nya vågen av franska skräckregissörer har börjat släppa loss – blodigt blir det visserligen allt ändå – men vad som gör A Serbian Film så upprörande är just vad som skildras. Enligt Srdjan Spasojevic skall filmen vara en allegori för hur den serbiska befolkningen har blivit förtryckt av staten. Den handlar om maktmissbruk och hur lätt folk kan bli utnyttjade av de som styr. Jag förstår hur det är tänkt att denna parabel skall passa in, men jag undrar ändå inte om den går förlorad någonstans bland blod och våldtäkter. Det starkaste intrycket jag har efter att ha sett klart filmen är det att ”östeuropa är en sjuk och farlig plats”, ungefär på samma sätt som Eli Roths Hostel får en att känna, vilket jag knappast tror är Spasojevics egentliga syfte.
Som ni kanske märker är jag väldigt kluven inför vad jag egentligen tycker om A Serbian Film. Som en skrämmande och spännande thriller fungerar den riktigt bra, men det finns scener som egentligen inte tillför något mer än att försöka chockera vilket tyvärr drar ner helheten något enormt. Med tanke på det stötande innehållet är detta en film som jag aldrig skulle rekommendera till någon som inte redan är väl medveten om vad denne kommer att utsätta sig själv för. På samma sätt som förkortningen NSFW brukar kunna användas på webbsidor för att varna att materialet är olämpligt att skåda på arbetet borde denna förkortningen alltid höra hop med A Serbian Film. NSFS – Not Safe For Soul.
Betyg: 5 av 10
— — —
Rickard Blixt: FromBeyond-redaktör