Röda berg och gula floder? – En invigning i den kinesiska filmkretsen
Facklitteratur, Sverige, 2007, Optimal Press
Författare: Olle Sjögren
Språk: svenska
382 sidor
Finns att köpa genom svenska återförsäljare från 2007
— — —
När man ser på filmer från exempelvis Kina så händer det ibland att man stöter på vissa kulturella uttryck som för oss västerlänningar franstår en smula förvirrande. Kanske hänvisas det till någon gammal folksaga eller så kritiseras det rådande styret. Hur som helst så kan det i vissa fall vara ganska svårt att förstå motiven till vissa handlingar eller manusgrepp utan att vara insatt i landets historia och kultur. Men hjälp finns faktiskt. Ett bra tips om du vill öka din förståelse för kinesisk film är Olle Sjögrens Röda berg och gula floder? – En invigning i den kinesiska filmkretsen.
Olle Sjögren är professor i filmvetskap vid Göteborgs Universitet med specialinriktning på globala filmperspektiv. Detta innebär att Sjögren fördjupat sig rejält i den kinesiska filmhistorien samt i akademiska uttryck som ”semiotik” och ”konnation”, med andra ord vilka budskap som skickas till åskådare genom olika handlingar och objekt. Likt Bruce Lee har sedan Sjögren paketerat ihop sina insikter och sin kunskap och erbjuder dem till den gemena västerlänningen. I bokform, helt på svenska, erbjuder Röda berg och gula floder? en ökad förståelse för den kinesiska filmen och inte minst hur den har utvecklats.
Vi får alltså en ingående analys av kinesisk film och Sjögren säger sig ha sett över 600 kinesiska filmer i sin förberedelse till boken. Det märks naturligtvis att professor Sjögren är rejält insatt men han klarar ändå att inte bli för akademisk och högtravande i sitt språk. Vilket är mycket bra, för annars hade han motsagt hela idén med att bjuda in oinvigda i den kinesiska filmkretsen. Sjögren börjar kronologiskt med den västerländska film- och dramaturgi-influensen från Hong Kong och Shanghai. Han går vidare genom att förklara den splittrade kinesiska identiteten där exempelvis Hong Kong-kineserna tillhörde en framåtsträvande brittisk koloni medan Peking-kineserna vart hårt styrda kommunister. Vi erbjuds i Sjögrens bok också en möjlighet att förstå hur detta bearbetades genom den kinesiska filmmediet samt vad som kan ses som propaganda eller vad som istället är utryck för revolutionära tankar.
Sjögren för oss sedan djupare in den kinesiska filmhistorien och förklarar vad Kung fu-filmen symboliserar och inte minst hur den utvecklas. Han lyfter fram vad skillnaderna mellan Wushu (kampkonst, kung fu) och Wuxia (svärdskonst) innebär samt hur regissörer som Ringo Lam och John Woo kom att göra Wuxia-filmer mad skjutvapen, något som starkt kom att inspirerade även västerländska filmskapare. Precis som bokens titel insinuerar så får vi även en möjlighet att förstå vad de starka färgerna i kinesisk film egentligen betyder – men det tänker jag inte bjuda på utan detta, samt mycket annat smått och gott, får ni själv läsa er till i Sjögrens bok.
Kort och gott, har du precis sett din första Zhang Yimou eller Wong Kar Wai-film och nu vill ge dig djupare in i den otroligt stora och anmärkningsvärt visuella kinesiska filmen så är Olle Sjögrens Röda berg och gula floder? – En invigning i den kinesiska filmkretsen faktiskt ett riktigt bra alternativ. Är du redan insatt så kanske du inte får några direkt chockerande nya insikter, men det är ju alltid roligt att se ett så här pass djupgåendefilmvetskapligt verk helt på svenska. Något som inte direkt hör till vardagen tyvärr.
Betyg: 6,5 av 10
— — —
Kristoffer Pettersson: FromBeyond-redaktör