Female Prisoner #701: Scorpion
Japansk titel: Joshuu 701-gô: Sasori
Japan, thriller, 1972
Distributör: Eureka
Regi: Shunya Ito
Skådespelare: Mieko Kaji, Natsuyagi Isao m.fl.
Längd: 87 min
Eureka Videos utgåva av denna film har helt godkända ljud, bild och textförhållanden.
— — —
1972, året innan Mieko Kaji spelade den hämndlystna Yuki i Lady Snowblood så kunde man se henne sittandes bakom galler. Åtminstone på film. I Female Prisoner #701: Scorpion spelar hon Nami Matsushima , en ung tjej som råkar bli kär i helt fel kille – den korrumperade narkotikapolisen Sugimi som spelas av Natsuyagi Isao. Sugimi lurar in Sami bland otäcka Yakusa-gangsters och medan de roar sig med henne passar han på att länsa gangstrarnas kassaskåp. Den hjärtkrossade Nami känner sig naturligtvis rejält sviken och i vredesmod försöker hon sticka ner Sugimi utanför hans polisstation. Detta misslyckas dock men till Sagimis stora fårvåning säger inte Nami något om hans skumraskaffärer. Nami skickas till ett fängelse fyllt av sadistiska vakter, livsfarliga medfångar och naturligtvis också en riktig skitstövel till direktör. Men Nami tänker inte låta sig brytas ner. Trots att Sugimi gör allt för att Nami ska tystas så planerar Nami sin hämnd. Först måste hon dock fly från fängelset, något som inte är helt enkelt…
Den här typen av kvinnofängelsefilmer har som kanske är bekant inte riktigt det bästa ryktet. Med all rätt kanske, ofta så rör det sig om ganska mediokra produktioner som endast gjorts som en ursäkt för att visa lättklädda kvinnor som utsätts för sadism och finner kärleken i varandra. Men denna bespottade genre har faktiskt vissa ljuspunkter,och Female Prisoner #701: Scorpion är absolut en av dessa. Men missförstå mig inte. Det rör sig även denna gång om ren exploitation om än gjord på ett stilistiskt mycket genomtänkt och snyggt sätt. Det är även här rikligt med blottade bröst och vissa scener, som när stackars Nami torteras genom att få kokande miso-soppa hälld på sina bröst, kan nog fortfarande ses som ganska anstötliga. 40 år senare är det nog svårt att bli allt för upprörd och charmigt nog verkar vakternas värsta tortyrmetod bestå av att fängelsets damer får gräva gropar som de sedan får åter får fylla igen. Nej, istället för att bli chockad av dessa otäcka tilltag så är det idag filmens visuella aspekter som imponerar. Female Prisoner #701: Scorpion är nämligen en produktion som får de flesta andra filmer i denna genre att framstå som amatörmässig mjukporr.
I början av 1970-talet var Japan som så många andra länder inne i en psykedelisk filmperiod som doftade av art house och populärkulturellflörtande LSD-estetik. Mest kritikerrosad och idag hågkommen är förmodligen Seijun Suzukis Branded to Kill (1967), men i kölvattnet fanns även lite sliskigare och mer genrefilmsbetonade produktioner som Female Prisoner #701: Scorpion. Att detta är regissören Shunya Itos första film är bara det imponerande. Men förvänta dig inte några välkoreograferade kampsport- eller eldstridsscener, nej filmens kvalitéer finns i det mycket innovativa kameraarbetet och inte minst i filmens välgenomtänkta mise-en-scene. Helt omöjliga kameravinklar avlöser surrealistiska tillbakablickar på tiden innan fängelset. Blir någon sedan till exempel blir riktigt arg så har Ito förstärkt detta med starka färger och galen teatersminkning. Att det finns en manga-förgrund känns förvissa naturligtvis som en trolig förklaring till detta. Men trots detta är det Itos hantverk som gjort att det hela aldrig blir pretentiöst eller känns som något överdrivet effektsökeri. Istället ges känslan av en krock mellan det japanska teaterarvet, det tidiga 70-talets populärkultur och inte minst ohämmad Pinku- och ”rape and revenge”-estetik.
Något som också bör uppmärksammas är skådespelerskan Mieko Kaji. Hon är förvisso naturligtvis strålande vacker, men hon omstrålar även en mörk nästan ondskefull karisma. Ito har förstått att nyttja detta och låter Nami utvecklas från oskyldigt offer till att bli en kallblodig hämnerska i svart kappa och slokhatt. När slutligen hennes vrede får utlopp bjuds vi också på ett effektfyllt hämndkollage som likt så många andra japanska filmer avslutas på ett hustak. Hade Ito också lagt lite mer energi på filmens actionscener, som i ärlighetens namn är lite väl enkla, så skulle Female Prisoner #701: Scorpion vara en självklar fullpoängare. För Mieko Kaji och Shunya Ito blev detta bara början och flera uppföljare kom att spelas in.
Betyg: 7,5 av 10
— — —
Kristoffer Pettersson; FromBeyond-redaktör