Eskapix Bok 1
Antologi, Sverige, Eskapix Press, 2012
Författare: Malin Rydén, Stewe Sundin, Sandra Christiansen mfl.
Språk: Svenska
65 sidor
Finns att köpa genom www.eskapixpress.se sedan 2012
— — —
Nytt år innebär nya tillskott i det lyckligtvis ständigt växande utbudet för oss som hungrar efter genre- och skräckkultur i dess alla former. Eskapix inleder året med att återigen ge ut en antologi där man samlar skräcknoveller tillsammans med reportage och diverse faktatexter. Redan i inledningen proklamerar redaktören att han saknar det vågade och utmanande som sextio- och sjuttiotalen hade att erbjuda, och menar att vi befinner oss i en betydligt mer stagnerad period idag. En period, där man istället för att ta för sig, är rädd för att trampa på ömma tår och uttala sig politiskt inkorrekt. Hur det är med den saken låter jag vara osagt och öppet för diskussion, men klart står i alla fall att Eskapix inte sätter upp några hårda ramar för sitt innehåll, vilket givetvis välkomnas.
Boken inleds med reportaget Frightfest Forever, där Magnus Blomdahl, som häromåret kom ut med intervjuboken Äkta Skräck (2011) redogör för sin upplevelse från 2011 års Frightfest i London; en filmfestival som fokuserar på skräckfilm. Här handlar det till stor del om vad Blomdahl själv tycker om filmerna, vilket är nog så intressant, och det har även effekten att man själv blir sugen på att åka dit, vilket väl får bli ett framtida projekt. Hursomhelst, Frightfest verkar utifrån författarens beskrivningar, vara ett smärre himmelrike för oss skräckfanatiker, där man dessutom får chansen att se filmerna på bioduk, vilket alltid är ett stort plus.
Sedan följer novellen Spår i Snö av Stewe Sundin, som är en kylig iakttagelse av utanförskap, där en liten flicka ställs i centrum. Flickan bor med sin mamma, som inte riktigt kan försörja flickan, vilket leder till att hon tydligt sticker ut med sina ”fulare” kläder och barnsligare stil jämfört med sina klasskamrater. Det hela tar sig sedan en skruvad vändning mot slutet av berättelsen. I mångt och mycket är det en tragisk berättelse som hela tiden låter något outtalat ligga under ytan och gro, för att sedan blomma ut i en spektakulär final.
Följande novell heter Strängar och är skriven av Camilla Jönsson. Den handlar om en musiker, Alex, som i ett skyltfönster hittar en gitarr som han blir besatt av, och måste ha, trots att ekonomin egentligen inte tillåter ett sånt köp. Detta verkar dock inte vara någon avgörande faktor, då gitarren blir inhandlad, och visar sig vara betydligt mer än en vanlig gitarr. Alex börjar drömma starka drömmar om en vacker kvinna som verkar vara kopplad till gitarren, och när hans band befinner sig i studion, blir låten han skriver bättre än någonsin, samtidigt som det verkar finnas något annat där, något obehagligt. En intressant berättelse som mynnar ut i en David Cronenberg-doftande final som läsaren inte lär glömma bort i första taget.
En Undergångssaga är titeln på novellen efter det, där författaren heter Sandra Christiansen. Precis som titeln antyder handlar det om jordens undergång, och precis som undergångsskildringar bör vara, blir det en berättelse med krypande atmosfär. Det är en starkt sexuellt laddad berättelse som verkligen gör nytta av att koppla samman skräck och sex, och dessutom lyckas med det. Jag hade dock gärna läst en något längre version där man fått mer inblick i vad det är som sker, men den fungerar ändock bra som den är.
Patrik Centerwalls novell Men Först Låt Oss Be är nästa bidrag, som kan ses som en stark känga mot religiös extremism och fundamentalism, som här representeras av ett gäng mordiska och galna kristna typer. En småobehaglig liten berättelse som kan kännas obehagligt nära vår verklighet, även om den drar det till sin spets. Det vore intressant att se Centerwall försöka sig på en berättelse i längre form på samma tema, då otäcka religiösa inslag alltid välkomnas för att piffa upp en novell.
Bokens sista novell är också dess bästa, Tyst Hunger av Malin Rydén. Rydén har i tidigare Eskapix-samlingar presterat utomordentligt väl, och här återvänder hon till ett tidigt utforskat ämne; elaka djur som ger sig på människor. Berättelsen handlar om Lovisa, som jobbar som djurskyddsinspektör. Vid ett besök på en tidigare känd, och tidigare dömd, gård märker hon att något är ohyggligt fel med grisarna där, vilket får katastrofala konsekvenser för de som är i deras närhet. Här lyckas Rydén få till en både otäck och riktigt skitig novell som i sin råhet och brutalitet känns när man läser den. Idémässigt och äckelmässigt påminner den om Clive Barkers novell Pig Blood Blues, utan att för den skull bli något plagiat, och detta ska snarare ses som något positivt, då Barker tillhör de absolut bästa i skräcklitteraturen. Jag håller tummarna för att Rydén så småningom tar steget över till att skriva något längre, då jag definitivt tror att hon hyser en enorm potential för att komma med något riktigt bra även i längre form.
Samlingen avslutas sedan med ett par faktabaserade texter, där den första tar upp tysk expressionism och som kopplar samman detta med tyska filmer som kom efter första världskrigets slut. Man ger dessutom plats för en av många skräckfanatikers husgudar, Lucio Fulci, och gör en kortare genomgång för dennes karriär och, till viss del, liv. Om Eskapix första bok i år sätter ribban för 2012 så gör den det med bravur, och jag ser fram mot kommande samlingar av diverse otäckheter.
Betyg: 7,5 av 10
– – –
David Larsson; From Beyond-redaktör
Bra skrivet! Har ni tankar på att recensera också kommande nummer el! böcker av eskapix?
tack för en bra sida
Svar ja, kommer recension på den senaste nu i dagarna, håll utkik och tack för dom fina orden!