Viktor Kasparsson volym 1: Skräckens Ängel
Författare och illustratör: Dennis Gustafsson
Albumförlaget, 2011
77 sidor
Finns att köpa via svenska distributörer sedan den 25 september 2011
— — —
Dennis Gustafsson visade med sitt seriealbum om karaktären Viktor Kasparsson att det finns hopp för svensk skräck i serieform. Han återvänder nu med samma karaktär i Skräckens Ängel, som till skillnad från det tidigare albumet är en lång berättelse istället för flera kortare. Viktor Kasparsson jobbar här på en fotobutik i 20-talets Helsingborg. När hans chef får nys om en kvinna som hyr ut ett flygplan, får denne en idé om att pröva sin nya kamera. Han skickar ut Kasparsson på detta uppdrag, men när han är uppe i luften tillsammans med piloten Emma Rygel, en kvinna han snabbt faller för, händer något underligt och de tvingas kraschlanda. De upptäcker då en herrgård där det skett en brutal massaker, och de undviker med nöd och näppe att själva bli offer för en yxsvingande galning. De båda bestämmer sig för att försöka ta reda på vad som egentligen har hänt, och det visar sig vara något långt större och otäckare än de kunnat föreställa sig.
Mitt enda riktiga problem med den första Kasparsson-volymen var att berättelserna var för korta för att få en riktig utveckling. Det är således trevligt att se att författaren och konstnären Dennis Gustafsson istället bestämt sig för att skriva ett enda långt äventyr, och det funkar klart bättre. Storyn byggs upp för att sedan snabbt ta fart och hålla spänningen uppe ända tills sista sidan är till ända. Gustafsson visar prov på originalitet när han berättar om uråldriga afrikanska demoner som får härja och sprida död i ett Sverige på 20-talet, ett möte som är precis så lyckat som man kan önska sig. Här hinner intrigen få fotfäste, det byggs upp en egen mytologi i berättelsen och det blir efterhand en otäck stämning, vilket aldrig riktigt var fallet i de kortare berättelserna.
Man hinner som läsare bygga upp mer sympati för både karaktärer och intresse för handling när Gustafsson låter berättelsen löpa längre. Kasparsson är en genuint omtyckbar figur som har tydliga brister och han kompletteras mycket väl av den tuffa Emma Rygel, som är en både välskriven och stark kvinnlig karaktär som aldrig faller åt pastisch-hållet. Tack vare detta får albumet även en dimension av tragik med tanke på hur berättelsen fortlöper, vilket är ännu ett tecken på vilken duktig författare som ligger bakom.
Förutom att ha vässat skrivarpennan upplever jag att Gustafsson även förbättrat sin tecknarförmåga, vilken redan tidigare var berömvärd på alla sätt. Illustrationerna är snyggt utformade, Gustafsson har öga för detaljer och det märks att han lägger ner tid inte bara på att få berättelsen att bli bra, utan även att se bra ut, vilket han också lyckas med. Med tanke på serieformatet så gynnas berättelsen ytterligare av att ha välgjorda illustrationer, och det är fascinerande att se att Gustafsson behärskar både skriv- och tecknarkonsten ytterst väl, utan att någon av dom lider till förmån för den andra.
Dennis Gustafsson lyckas med den andra volymen om Viktor Kasparsson att höja sig på samtliga nivåer; här är både berättelse och illustrationer bättre och man engagerar sig lätt i det som sker. Det rymmer både en gnutta humor och tragik, även om fokus ligger starkast på skräck. Att svensk skräcklitteratur är på en mycket hög nivå är kanske inget nytt, men det är likväl härligt att se att Gustafsson faller in i detta och fortsätter att hålla fanan högt.
Betyg: 7,5 av 10
– – –
David Larsson; From Beyond-redaktör