När musiker, skådespelare, broadwaystjärnor och producenter från hela världen enas för en gemensak sak kan man åstadkomma under. När den gemensamma saken sedan är kärleken för hårdrock och H.P Lovecrafts mardrömsframkallande texter kan man med andra ord vänta sig något rent av utomvärdligt, och snart är det dags för omvärlden att få se det kosmiska resultatet. Det handlar såklart om Dreams in the Witch House, den rockopera som tog sina första stapplande steg redan för två år sedan.
Frombeyonds utsände hade turen att få en pratstund med Michael Dalager från H.P Lovecraft Historical Society och Chris Laney, en av svensk hårdrocks kanske största producenter och musiker, för ett samtal om den kommande världspremiären av rockoperan på KGB-baren i Stockholm den 12e oktober.
Jag förstår att ni både måste ha väldigt mycket att göra inför premiären, så ni ska ett ha stort tack för att ni tog er tid att sitta ner med mig för den här intervjun. Vi på Frombeyond.se har sett fram emot premiären av rockoperan sedan vi först hörde talas om den, och många av våra läsare har visat stor nyfikenhet på vad för eklektiska riter ni egentligen har planerat inför releasen. Hur har förberedelserna gått?
Chris Laney: Vad kul att ni är nyfikna! Vi har jobbat stenhårt, nästan galet mycket det senaste året för att kunna presentera, vad vi anser vara en fantastisk story, på det bästa vis vi kan.
När jag som senast igår lyssnade igenom rock operan satt jag och rös, vilket jag hoppas andra lyssnare också kommer göra.
Ni har valt att göra releasepartyt minst sagt exklusivt, med endast 100 biljetter släppta. Hur kommer det sig att ni valde att ha ert verks premiär för en så pass liten publik? Finns det någon särskild anledning att lotten föll just på KGB-baren?
Mike Dalager: Chris och jag kände helt enkelt att det hela skulle fungera mycket bättre i en mindre skala. Vi har arbetat hårt för att kunna ge publiken en så unik och potent fusion av hårdrock, kosmisk skräck och narrativt drama som möjligt, och kände därför att vi ville förlägga releasefesten på en plats där vi helt enkelt kunde ta det lite lugnt. En större release, med större publik och ett komplett scenframträdande skulle säkerligen göra att samtliga inblandade skulle gå på högvarv, och därför inte ha lika mycket tid och ro att mingla med fansen under releasen.
Chris Laney: Gällande valet av plats, så satt jag och funderade på olika ställen som skulle kunna passa rent ”vibe”-mässigt och lotten föll till sist på KGB. Jag fick känslan av 30-tal med en stor kristallkrona i taket,balkong, träpaneler mm. Det är blandningen mellan det fina och samtidigt den ruffiga rock-källarkänslan som fick mig att välja just KGB.
Mike Dalager: Med en releasefest på KGB-baren öppnar vi dessutom upp en för lugnare stämning där vi kan dricka gott i goda vänners lag, och helt enkelt låta albumet föra sin egen talan under kvällen. Natten tillhör ju inte mig, Chris eller någon annan ur produktionsteamet egentligen – den tillhör Lovecraft.
Det har varit väldigt sparsmakat med information kring själva releasen av skivan, och inte ens Lovecraftfestivalens officiella hemsida bjuder på någon direkt inblick i kvällens försiggåenden. Man nämner dock ett ”sonic perfomance”, ett uttryck som gjort oss på redaktionen rätt nyfikna.Kan du berätta lite mer om vad detta egentligen innebär?
Chris Laney: Jag vill inte berätta för mycket. men att det kommer framföras några spår semi-akustiskt är klart. Jag kan lova det kommer bli något alldeles speciellt. Det har flugits in specialgitarrer med mera för att kunna få detta lilla rum att fyllas av tunga toner. Vi kommer ha 3 av rösterna på plats samt Anders Ringman, Lennart Östlund och inte minst Doug Blair från W.A.S.P. på scenen.
Vi kommer dock inte att framföra hela rockoperan live, men det blir lite dryck, snittar och mingel med oss bakom allt. Albumet kommer att spelas från början till slut och man får dessutom ett libretto så man kan följa med i texten. Några av spår kommer dessutom framföras semi-akustiskt. Jag hoppas det blir en skön intim känsla.
Mike Dalager : Vi är även glada over att kunna meddela att Bose sponsrar releasen med sina senaste produkter så att vi verkligen kan göra skivan rättvisa. KGB kommer verkligen att rocka loss, och Brown Jenkins råa och primala skrin kommer att höras långt bortom tid och rum.
Vi har fått vetskap om att det har tryckts upp 100 stycken exklusiva skivor för releasefesten. Hur kommer denna limiterade utgåva att skilja sig från den vanliga?
Mike Dalager: Det är lite av en överraskning, men jag kan ge era läsarna en liten ledtråd. Om Miskatonics bibliotek hade haft en utlåningssektion för CD-skivor på 30-talet när Drömmarna i häxhuset först släpptes, så skulle den limiterade releasekvällsskivan vara väldigt likt den man skulle ha funnit på Orne-biblioteket. Det kommer endast tryckas 100 stycken av denna skiva någonsin, och är därför ett slags intyg för innehavaren att man var där när de kosmiska krafterna först släpptes lös.
Kommer det att ges tillfälle att mingla något med teamet bakom skivan efter själva releasen? Och kommer eventplatsen fortsätta att vara tillgängliga efteråt för de som vill ta sig en Gin & Miscatonic tillsammans med andra likasinnade?
Chris Laney: Absolut! Det är självaste tanken. Vi vill fira födelsen av vårt monster med likasinnade vänner. Vid klockan 21 kommer allmänheten att släppas in och klubb dra igång. Alla som vill stanna får ju självklart det. Jag tänker slå tentaklerna i taket iallafall!
Dessvärre kommer ju inte alla som vill kunna närvara vid releasen, men det finns ju event inplanerade i Göteborg såväl som Danmark och Finland. Är dessa rena signeringsevent, eller kommer det ske någon större presentation av rockoperan även på dessa platser? Kommer de artister som närvarade vid releasefesten även finnas på plats under dessa tillställningar?
Mike Dalager: Eventen i Göteborg, Köpenhamn och Helsingfors är hållplatser på vår post-skandinaviska promoturné. Ingen av dessa tillställningar kommer tyvärr ens att komma i närheten av releasefesten. De är helt enkelt en möjlighet för de Lovecraftfans som inte kunde komma till Stockholm att träffa några av de inblandade i projektet.Jag kommer att finnas närvarande vid samtliga eventen, och även min medproducent Anders Ringman. Och sedan får vi ju inte glömma häxan själv, Alaine Kashian. Alaine är en riktig Broadwayveteran, och är bland annat känd från Las Vegas-uppsättningen av Queens ”We Will Rock You!”. Hon har en verkligen en fantastisk röst, och har mer muskler i sin mage än vad jag har i hela min kropp!
Bose kommer dessutom fortsätta att sponsra oss med utrustning under hela turnén, vilket kommer väl till pass då rockoperan kommer att spelas upp vid varje tillställning. Anders, Alaine och jag ser fram emot att träffa fansen, och kommer självfallet att signera skivor om så önskas! Vid Fantasiapelit i Finland kommer det dock bara vara jag och Anders på plats. Ja, och så klart vår gamle vän Lapin Kulta då!
Med detta tackar vi för intervjun, och låter de båda herrarna återgå till sina hektiska scheman fyllda av skrikande gitarrer, eteriska salter och kosmiska vidunder.
Som ni nog förstått verkar det alltså vara mycket som står på spel dagen då de exklusiva biljetterna släpps, och vi på Frombeyond.se hoppas sannerligen på att få se många av våra läsare där. För de som inte har turen att få tag på en biljett så kommer vår utsände självfallet finnas kvar när KGB-baren öppnas upp för allmänheten, om nu intresse skulle finnas för att diskutera Lovecraft och genrefilm in på småtimmarna. Det kan dock inte garanteras att vi på Frombeyondredaktionen är så bra på att konversera efter den soniska seansen som Mike, Chris och de andra kokat ihop. Det är ju trots inte alltid så lätt att behålla fattningen efter att man utsatts för såväl häxor, råttmän och matematiska formler bortom vanvettets rand!
– – –
Johan Axell; FromBeyond-redaktör