De flesta filmentusiaster har nog fantiserat om hur det vore att samla sina kompisar och knåpa ihop en egen långfilm. Steget från tanke till verklighet är dock så ofantligt långt att de absolut flesta stannar kvar på planeringsstadiet. Alla som börjat närma sig ett projekt mer konkret inser att det är så många faktorer som måste klaffa. I film är många konstformer inblandade. Foto, ljud, musik, berättande och struktur måste kompletteras av skådespel, ljussättning och inte minst en regissörs fasta hand för att sammanföra allt detta till en fungerande helhet. Man blir beroende av många andra som (helst gratis) ska bibehålla samma entusiasm till projektet. Samtidigt kräver projektet finansiering och strukturering. Detta ställer höga krav på teknisk kompetens, mellanmänskliga relationer, stark vision och inte minst rejält pannben.
Samtidigt är det idag på många sätt enklare än någonsin. Teknologi är billig, editeringsprogram är ett knapptryck bort. Det går nå ut på marknaden med sin film på olika digitala plattformar.
Om du nu vill ta steget fullt ut kan det ju vara bra att få tips från någon som gjort exakt samma process som du kommer göra. Regissören Nils Alatalo (aktuell med Svartklubb) har ryckt ut i FromBeyonds tjänst och ställt upp på en intervju där han besvarar frågor om independent filmskapande med liten budget.
David: Kan du berätta lite om dig själv?
Nils: Jag studerade Filmproduktion i Göteborg, där jag nu bor. Svartklubb är ett projekt jag drog igång samtidigt som jag gick färdigt min utbildning.
David: Många har nog fantiserat om att vara med och skapa en independentfilm. Jag vill gärna fråga ut dig lite, med tyngdpunkt utifrån hur andra framtida filmskapare kan göra för att få till sin egen rulle. Hur länge har ni planerat filmen?
Nils: Förproduktionen av filmen var ganska kort, på grund av den lilla storleken av projektet var det ganska lätt att komma igång snabbt. Konceptet skräckfilm som utspelas i klubbmiljö hade jag funderat på ett tag, och sedan började jag planera för någon slags långfilmsinspelning under mitt sista år på Filmproduktion. Vi började egentligen filma sommaren direkt efter att vi gick färdigt utbildningen.
David: Hur var den faktiska upplevelsen att filma? Stressigt, kul?
Nils: En kombo av de två, med betoning på den första.
David: Vad var de största utmaningarna som regissör?
Nils: Mängden arbete kan ibland kännas överväldigande. Du är den enda som har en överblick och kontroll över samtliga element av inspelningen, och du måste också se till att inte ha förbisett någonting. Det kan bli utmattande att hålla så mycket i huvudet. En sak till, vänj dig vid att det alltid uppstår mer arbete än vad du räknat med. Ju mindre budget man har, ju mer måste man göra själv.
David: Dök det upp oväntade problem längst vägen eller flöt det på? Jag tänkte spåna efter tips för att undvika eventuella fallgropar.
Nils: Flödet av problem är ganska konstant under filmproduktioner, haha. Jag vet inte om det finns en enda bildruta av Svartklubb som inte är ett problem som löstes på något sätt. Jag tror David F. Sandberg brukar säga att filmskapande ÄR problemlösning, kort och gott. Att stöta på ett problem, ta ett beslut, stöta på ett nytt problem och ta ett nytt beslut, det är vad filmskapande består av. Tricket är att förbereda sig så mycket som möjligt, för att försöka minimera antalet problem.
David: För de som är peppade på att göra en egen film med små medel, kan du beskriva processen att få finansiering? Hur stor del får man räkna med att lägga ut ur egen ficka?
Nils: Om man inte är etablerad eller har en van producent med sig så bör man fokusera på de mindre kulturstöden. Glöm alltså Svenska Filminstitutet eller Film i Väst, tyvärr. Bra stöd för riktiga independentprojekt är till exempel Kultur Ungdom och studiecirklar som ABF eller Studiefrämjandet. Kolla upp lokala stöd som Göteborg Stads Pronto/En snabb slant, Gothenburg Film Studios olika teknik- eller lokalstöd, Uddevallas Giraffstöd, etc. Det finns säkert regionala kulturstöd där du bor, så utforma en välskriven projektbeskrivning och budgetplan och ansök. Hur stor budget man behöver för sin film är helt upp till en själv. Mitt tips är att försöka hålla sig till en enda inspelningsplats. På det sättet sparar man tid, vilket betyder att man sparar pengar.
David: Hur skulle du bedöma tidsåtgången att göra ett liknande projekt från scratch
Nils: Arbetet med Svartklubb började i maj 2018 och fortsatte till februari 2020. Så ungefär ett och tre fjärdedelars år från början till slut, från manusförfattande, till för-preparation, till inspelning, och sedan postproduktion.
David: Hur kom det sig att Haveri Film startades?
Nils: Att göra din film självständigt är ett såpass bra alternativ nuförtiden. Alla vet att en stor budget och reklamkampanjer inte längre är avgörande för filmer, nu kan man istället göra en mindre produktion helt självständigt, sprida den digitalt och på så sätt nå ut till en publik. Jag tänker att mindre indie-produktioner antagligen kommer fortsätta öka i popularitet och så småningom bli en ny slags standard, jämte det gamla film-systemet.
David: Kommer ni trycka upp fysiska upplagor av Svartklubb och sälja?
Nils: Det är antagligen inget Haveri själva kommer göra, men det kan hända att en separat distributör erbjuder sig att trycka upp Svartklubb. Jag gillar fysiska utgåvor av film och hade gärna sett att det hände, men vem vet.
David: Jag gissar ni som gjorde filmen kände varandra sedan tidigare, eller kom ni samman för att göra Svartklubb?
Nils: Ja, nästan hela filmteamet bestod av elever från Filmproduktion. Det är en bra utbildning på det sättet att alla elever producerar egna kortfilmer, men man hjälper också till som team under inspelningen av sina klasskamraters projekt. Det leder till att någon i klassen kanske utvecklar ett bra öga för kameraarbete, några blir bra på ljudupptagning, några på ljus, etc. Så efter två års studerande kunde vi som ett kollektiv producera ganska kvalitativ film, vilket jag tog vara på.
David: Hur lång tid tog inspelningen? Träffades ni över en sammanhängande period eller sporadiskt?
Nils: Svartklubb filmades under ungefär ett års tid, och bestod främst av tolv inspelningsdagar. Oftast skedde inspelningarna i block av tre dagar, med några månaders mellanrum. Fördelen med att dela upp inspelningsblocken under så lång tid är att man kan finansiera projektet stegvis. Du kan visa upp det ni filmade senast för att säkra stöd för det ni ska filma härnäst, lite som hur John Waters finansierade Pink Flamingos. Förproduktionen blir också lite lättare om du bara behöver förbereda tre dagar i taget, istället för tolv, och det är lättare att boka upp skådespelare och team för kortare perioder.
David: Vad var den svåraste aspekten i att ro detta projekt i land överlag?
Nils: En stor utmaning med Svartklubb var ljuddesignen. Eftersom dialog är frånvarande i långa perioder måste andra ljud fylla den platsen, och det tog en hel del jobb att hitta något som funkar. Men David Kuuse som ljudmixade, Hampus Eriksson som tog platsljud, och Christer Wahlberg och Joakim Martinsson som producerade originalmusik gjorde alla ett fantastiskt jobb.
David: Att dra igång och ansvara för ett projekt kantas alltid av rädsla i någon form. Åtminstone viss stress. Vad var tuffast mentalt, vad orsakade förlorad sömn?
Nils: Spielberg sa att det svåraste med att regissera film är att stiga ut ur bilen på morgonen. Med det menade han att själva regin är enkel; om du vet vad du vill ha, då kan du förmedla det, och då blir det uppnått. Man är egentligen bara orolig inför inspelningarna, inte under dem.
David: Tack för din tid, och tack för det ni tillför svensk skräckfilm.
Nils: Tack själv, David.
— — —
Text: David Clason