Champagnegalopp
Sverige, Sexploitation, 1975
Distributör: Studio S
Regi: Vernon P Becker
Skådespelare: Ole Søltoft, Sue Longhurst, Martin Ljung med fler.
Längd: 82 min
Ute sedan 15-02-22 på svensk DVD
— — —
På sjuttiotalet producerades en stor del så kallade sexkomedier. De var mjukpornografiska eller ”mjukt erotiska” filmer som gick upp på de vanliga biograferna innehållande vanliga skådespelare varvat med skådespelare eller modeller som man annars såg i en mer pornografisk kontext. Filmbranschen i Sverige var vid den tiden i något av en ekonomisk kris, och många medverkade i denna typ av filmer, fast att de kanske hellre skulle ha avstått. Det kan tyckas märkligt i dag att väletablerade filmarbetare – skådespelare samt folk bakom kameran medverkade i den typen av filmer, men dels så fanns det inte mycket jobb, och dels ansågs det under denna tid heller vara speciellt skamligt.
Att göra 3D-film på 70-talet var mycket komplicerad, och utrustning var extremt svår att jobba med, och stora mängder film gick åt. Filmen Champagnegalopp spelades främst in i väletablerade Europa Studios i Solna och regisserades av den amerikanske regissören och producenten Vernon P Becker, som tidigare bland annat gjort den dansk-svenska-amerikanska Dagmars heta trosor. Det som gör filmen speciell är att Champagnegalopp var den första svenska 3D-långfilmen, och det var också så den marknadsfördes i Sverige (I USA markandsfördes den till och med som den första sexfilmen i 3D).
Filmen är löst baserad på den erotiska berättelsen The Way of a Man with a Maid, som är en anonymt skriven sado-masochistisk erotisk roman från början av 1900-talet. Upplägget är ganska simpelt, Jack Armstrong (spelad av Ole Søltoft – känd skådis på den tiden, främst genom de så kallade Mazurka-filmerna) är en fattig adelsman som ärver en större förmögenhet. Han blir förälskad i den vackra Alice (spelad av Sue Longhurst), men han lyckas inte fånga hennes uppmärksamhet ordentligt innan han låser in henne i ett rum som han har utrustat med aperaturer för att frigöra hennes sexualitet, och på så sätt kunna få henne. Dock visar det sig att det inte är Jack som fångar Alice till slut utan att det är Alice som fångar Jack.
Champagnegalopp är förövrigt fotograferad av Tony Forsberg, som bland annat senare skulle komma att filma Söndagsbarn åt Bergman. En kompletterande intervju med honom finns med i bonusmaterialet, vilket är stärker behållningen av filmen som tidsdokument. Som bonus finns också den helt pornografiska kortfilmen Drömsex i 3D från 1972, presenterad av ”Arbetsgruppen för 3D-pornografi”, regisserad av Torgny Wickman, som tidigare bland annat gjort mjukporrkultfilmen Kyrkoherden med Jarl Borssén i huvudrollen. Drömsex i 3D få nog dock ses som ett totalt misslyckande både som porrfilm och som 3D-film.
Hur fungerar då Champagnegalopp som 3D-upplevelse? Inget vidare med dagens mått mätt – det finns några scener tidigt i filmen med kvinnokroppar som är tänkt att komma emot en – det fungerar kanske bäst av det hela. Men som helhet är 3D-upplevelsen ganska obefintlig och bidrar mest till att det blir svårt att så detaljer i filmens foto.
Champagnegalopp är ärligt talet heller inget annat än en smått roande bagatell, men även sådana behövs ibland, och på sin tid hjälpte den till för att hålla svensk film flytande. Anmärkningsvärt är att Martin Ljung gör en något malplacerad biroll i filmen som Jack the Ripper (!) – en karaktär som har ingen som helst funktion i filmens handling, utan finns främst med som en yttre betraktare.
Betyg: 4 av 10
— — —
Mikke Schirén