Swedish VHS Art och Volume 2: International VHS Art (2022)
Facklitteratur, Sverige
Förlag: Kommun-2
Författare: Tobias Petterson och Niklas Dahlman
Antal sidor: 256 + 256
Det känns som så länge sen, men den varade ändå en bra bit in på 2000-talet; VHS-tiden. Byns videobutik valde att aldrig gå över till dvd; de sålde istället ut alla sina kassetter och slog igen. Shellmacken fortsatte med videouthyrning ett tag till. I den stora staden Kristianstad höll en del videobutiker ut lite längre, men stängde igen en efter en. Någon enstaka blev till Videomix, som sedan blev Hemmakväll. Nu hålls marknaden för film i fysiskt format vid liv av fantaster, samlare och andra nördar.
Saknade är kvällarna av bläddrande bland fodralen i den lokala videobutiken, även om man kunde råka få med sig en version av tex Evil Dead 2 som var nedklippt till obegriplighet. Annat var det under hemvideons inledande år, när det rådde vilda västern på marknaden. Mängder av små bolag gjorde vad de kunde för att förse det växande antalet videobandspelarägande hushåll med något att stoppa i maskinen. Den svenska filmcensuren – världens första – gällde bara för biofilm, så för videogram var det fritt fram för både våld och sex. Det blev dock kortvarigt. Videovåldsdebatt följde, med krav på att stoppa ”våldspornografin”. Moralens väktare vann striden. Polisrazzior följde, med risk för fängelse för videouthyrare. Filmcensuren skärptes att gälla även videofilmer, och flertalet filmer klipptes eller totalförbjöds.
Tobias Petterson och Niklas Dahlmans bok Swedish VHS Art skildrar de få åren före videocensuren, och det är en ren fröjd att botanisera bland de över 250 videoomslagen. En del är snygga, tex A Candle for the Devil och Lady Frankenstein, medan andra tycks ha framställts av folk med… ska vi säga ”begränsad” talang? Djävulens frälsare (Messiah of Evil) är knappast målad av någon med femma i bild, och Mannen som kom med floden (Man from Deep River) gör nästan ont att titta på.
Med ett par av filmerna, Mountain of the Cannibal God och Last Cannibal World, försöker man casha in på Indiana Jones genom att helt enkelt kalla dem Jakten på bergets hemlighet respektive Jakten i regnskogen, självklart med samma typsnitt som användes till Jakten på den försvunna skatten.
Andra har fått helt fantastiska svenska titlar, som Zombis återkomst (Terror of the Living Dead) och Ond död (Spasmo). Inget överträffar dock den fullständigt obegripliga svenska titeln till What Have They Done to Your Daughters; SOS Special Force! Av allt fantastiska som ryms i boken är det allra mest svindlande dock att Gerard Damianos lavemangporrfilm Water Power över huvud taget har getts ut på svensk VHS.
Som bonus får man 13 videoomslag från de övriga nordiska länderna, något man får ännu mer av i bokens uppföljare, International VHS Art, där 256 omslag från hela världen har samlats in. Vi får den brasilianska utgåvan av Case of the Scorpion’s Tale, den turkiska Cannibal Holocaust (med foton på helt andra skådespelare än de i filmen), polska The Beyond (betitlad Horrors Hotel, och även den försedd med bild helt utan koppling till filmen), samt en rätt galen Hong Kong-utgåva av The Burning, för övrigt en av få icke-europeiska filmer som beretts plats i de båda böckerna.
Medan del ett ger en rolig återblick på hur det kunde se ut på hyllorna i en svensk videobutik från slutet av 70-talet till början av 80-talet, bidrar del två med de snyggare omslagen. Båda böckerna är dock historiska retrospektiv av yttersta underhållningsvärde, och bör tilltala varje videovåldsfantast med en någorlunda välsorterad bokhylla, även om man förstås kunnat önska mer text än endast ett kort förord.
Böckerna kan beställas direkt av Tobias Petterson på tobiaspetterson[at]gmail.com
– – –
Robert Wettersten