Sleep Tight
Thriller, Spanien, 2011
Distributör: Njutafilms
Regi: Jaume Balagueró
Medverkande: Luis Tosar, Marta Etura, Alberto San Juan m.fl.
Längd: 102 minuter
— — —
Cesar (Luis Tosar) passar upp på en handfull välbeställda människor i ett flott lägenhetskomplex. Övertygad om att han är oförmögen att känna lycka ser han det som sin uppgift att göra livet surt för alla som kommer i hans väg. Hans planer på att förpesta omgivningen stöter dock på hinder i alltjämt glada Clara (Marta Etura) som inte låter sig knäckas så lätt. Cesar blir allt mer besatt av att bryta ner den unga kvinnan och hans ihärdiga försök tar sig allt otäckare uttryck …
Spanska regissören Jaume Balagueró har varit skräck- och thrillergenrén trogen sedan debutlångfilmen The Nameless (1999). På meritlistan finns ett och annat guldkorn, så som den svettigt slagkraftiga [Rec] (2004), medan andra delar av materialet skvallrar om skiftande kvalitet: vare sig Darkness (2002) eller mindre kända Para entrar a vivir (2006) är några rullar värda att lägga på minnet. När Balagueró tar sig an delar av Alfred Hitchcocks eleganta arv är det därför med varierat resultat.
Sleep Tight börjar starkt och imponerar med en intresseväckande handling. Luis Tosars obehagliga Cesar må utgöra en frånstötande huvudkaraktär, men det gör honom inte desto mindre fascinerande att följa. När vidden av hans ständiga manipulerande, och konsekvenserna som därav följer, börjar göra sig kända är det inte konstigt att nackhåren ställer sig i häftig givakt.
Balagueró leker effektivt med åskådaren, bygger undan för undan upp en olust som får åskådaren att kasta paranoida funderingar över sin egna vaktmästare. Det är inte för inte man plötsligt känner ett skriande behov av att titta inunder sängen innan man kryper till kojs …
Där till slänger sig också Balagueró med några spänningsmoment av nagelbitarklass och ett riktigt tilltalande tekniskt yttre; fotot är stiligt och scenografin särskilt genomtänkt (tonsättningen hade man däremot gärna fått skala ner – den är både påträngande och bitvis malplacerad). Hittills låter det ju lovande, men det finns också några punkter som ställer till det för filmen.
Karaktären Cesar framstår som ett mysterium, och med det skulle jag inte ha några problem såvida det inte kändes så slumpmässigt arrangerat. Man får ibland känslan av att Balagueró önskar förmedla en djupare kontext, särskilt i Cesars möten med sin sjuka mor, men när man undersöker det hela närmre möts man bara av ett svart tomrum. Är det ett slarvfel i manus? Vet Balagueró själv vad han vill säga? Eller missar jag, i egenskap av nordbo, något viktigt tema som däremot är solklart för den spanska publiken?
Tråkigt nog är det också så att ju närmre Sleep Tight kommer sluttampen desto mer tappar den i effektivitet. När filmen går in i den tredje och avslutande akten drabbas Balagueró av samma sjuka som fällde Peter Jackson i och med LOTR: The Return of the King (2003): han vet helt enkelt inte när det är dags att runda av det hela. Slutscen staplas på slutscen. Till slut blir man irriterad och rullar ögonen i ett otåligt kom igen nu då! Har man redan ett perfekt avslut är det högst onödigt att låta filmen rulla vidare i scener som bara drar ner helhetsintrycket. Mer speltid är inte alltid bra – ibland lönar det sig att vara kort och koncis.
På det hela får man ändå se Sleep Tight som en klart godkänd thriller. Den har mer att erbjuda än många andra filmer inom samma genre och framstår, trots sina brister, som gediget hopsnickrad. Kanske kan man inte direkt vänta sig en omvälvande filmupplevelse men det blir aldrig heller tråkigt. Det duger också gott emellanåt.
Betyg: 6 av 10
— — —
Sandra Wallin