Meny Stäng

Intervju med filmskaparen Cindy Stenberg

Det svenska independentbolaget Uncanny Pictures fyller tre år i dagarna, men ägaren och filmskaparen Cindy Stenberg har gjort film ända sedan 2019.

– Innan var det en kompis som brukade låta oss söka filmstöd genom hans firma, men så hade han inte möjlighet till ett visst projekt. Då tänkte jag att ”varför startar inte jag ett eget bolag”? Sen tänkte jag på att jag har ju alltid drömt om att få ha ett eget cinematiskt intro. I’m gonna do that! Jag vill ha en logotyp. I’m gonna do that too! Sen har det bara blivit vad det har blivit.

Roots of Evil är Uncanny Pictures största projekt hittills.

Vad det har blivit är hela nio kortfilmer med en tionde i postproduktion. Den senast släppta filmen, Roots of Evil (2023), är en kosmisk skräckfilm där Cindy Stenberg fick möjligheten att jobba med större budget och större filmteam än på någon av hennes tidigare filmer.

– Det var det enda sättet att få igenom den vision jag hade, men den är ändå på en sjukt indie-nivå. 150.000 kronor tror jag den kostade, men en film som Roots of Evil skulle ha gått på över en miljon om vi hade gjort den som man ska göra. Vi har otroligt duktiga filmskapare som jobbar typ gratis bara för att de tror på det vi gör. Jag själv har ju 8-10 roller i Roots of Evil så jag jobbar extremt mycket på många olika fronter för att få ihop visionen som jag vill ha. Det kan vara att sy kläder om det behövs, location scouting, hår, rekvisita eller att stå framför kameran. Allt som kan behövas lär jag mig så vi får det här gjort.

Du står även listad som producent, och hade alltså både konstnärligt och logistiskt ansvar för din största produktion hittills. Kunde du sova om nätterna?

– Jag tycker nog att jag blivit lite extra tunnhårig under den här tiden! Det var väldigt mycket stress, kan jag säga. Det tar väldigt mycket av ens krafter att både jobba heltid med mitt vanliga jobb och sen praktiskt taget ett heltidsjobb till som producent. Så jag är väl inte så där jättesugen på att dyka in i en så stor film och producera den också inom en snar framtid.

– Och hur många arbetstitlar jag än har själv, så måste jag få lyfta fram mitt fantastiska team. Utan dem skulle det aldrig finnas en film. Jag är enormt tacksam för allas samarbete och vårt gemensamma äventyr med Roots of Evil.

Cindy Stenberg, Uncanny Pictures

Än så länge har Uncanny Pictures endast gjort kortfilmer. Kortfilmsformatet är ett sätt för nya filmskapare att visa vad de kan, och förhoppningsvis få möjligheten (läs pengarna) till att göra långfilm. Kortfilmerna i sig har traditionellt inte nått någon bredare publik, utan har visats för ett litet men inflytelserikt klientel på diverse filmfestivaler. I den digitala eran har kortfilmsformatet en delvis annan roll, där filmskaparna själva har en större kontroll över verkens spridning. Cindy Stenberg har exempelvis valt att lägga upp samtliga filmer på Youtube, gratis för alla att se.

– Jag tycker att det är synd om en film man har kämpat med bara blir en digital fil på datorn och eventuellt bara visas på någon filmfestival. Min approach har ju varit att få visa upp allting som jag har gjort, få en följarskara, träna på hantverket, få feedback och se vad jag kan förbättra. Det enda undantaget är Roots of Evil, som först visades på lokala biografer.

Responsen på Cindy Stenbergs filmer har hittills varit positiv, men målet att göra en långfilm har ännu inte uppnåtts. Det är dessutom ofta lättare att få filmstöd från olika filmfonder för att göra kortfilm än långfilm.

– Det är lite märkligt, tycker jag. Visst, kortfilmer är mycket billigare att göra, men de är ju samtidigt en investering som man aldrig får tillbaka. Det är långfilmer man kan tjäna pengar på.

Den psykologiska skräckthrillern Pigeonhole kommer vara delvis animerad.

Ett av de projekt som Cindy Stenberg jobbar på just nu är ännu ett ganska ambitiöst projekt, den psykologiska skräck-thrillern Pigeonhole.

Pigeonhole har mycket färre locations och skådespelare än Roots of Evil, men den är i stället delvis animerad, och det är ganska komplicerat. Men med lite hopp och tur kan vi kanske visa lite material under hösten.

Samtidigt har Cindy Stenberg fått stöd från Film i Västerbotten för att – tillsammans med en manuskonsult – arbeta med manuset till slasherfilmen Trick, som planeras bli långfilmsdebuten.

– Förhoppningsvis är det klart nu i sommar. Då kommer jag kunna gå på ytterligare en pitchningsrunda och se om det finns något intresse, så att man kanske kan få projektet i rullning och så småningom komma igång och filma.

Något som kännetecknar samtliga av Uncanny Pictures filmer, från debuten Atrophy (2019), är att de är otroligt snygga att titta på. Det visuella står verkligen ut i jämförelse med andra filmer med lika låg budget. Därför är det lite förvånande att regisserandet inte var det som Cindy Stenberg ursprungligen var mest intresserad av.

– Nej, min dröm var att bli författare. Att jag började med regi var ju för att ingen köpte mina manus. Så jag tänkte att om ska få någon att vilja ha mina manus, då får jag visa vad jag kan göra. Sen har jag ju märkt att jag tycker att det också är väldigt givande och roligt med regi, och tydligen är jag inte jättedålig på det.

För att se Cindy Stenbergs filmer, kolla in Uncanny Pictures Youtube-kanal här!

FAKTA OM CINDY STENBERG
Aktuell med: Senaste kortfilmen Roots of Evil (2023) och kommande Pigeonhole
Född: 1990
Bor: Umeå
Arbetar som: IT-support
Tre favoritregissörer: Ari Aster, James Wan, Mike Flanagan

— — —

Robert Wettersten

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *