Canceled
Genre: Skräck
Land: Sverige
Regissör: Oskar Mellander
Medverkande: Vincent Grahl, Emma Valev, Felicia Kartal, Fanny Klefelt, William Wasberg, Klas Wiljergård m.fl.
Längd: 97 min
Betyg: 2 av 10
Svensk biopremiär 25 augusti 2023
Det ser ut att pågå något av ett mindre krig kring den här filmen online. På IMDB har de flesta röstande användare gett filmen antingen högsta eller lägsta betyg. Det är svårt att inte misstänka att användarnas åsikt om en av filmens producenter, tillika medmanusförfattare, Joakim Lundell spelar in när många väljer sida. Hans tycks vara någon som många har en åsikt om. Själv vet jag inget om människan, och när jag sätter mig i biofåtöljen så hoppas jag verkligen att Canceled ska vara en av de få bra svenska skräckfilmerna. Så visar sig inte vara fallet.
Ett gäng spökjägare beger sig till ett påstått hemsökt hus i nordvästra Sverige. Där ska de… ja, vad är det de ska göra egentligen? De ska bevisa att det finns spöken. Men samtidigt har de av oklar anledning med sig en tjej vars döda bror de ska få kontakt med genom en seans. Ärligt talat bryr jag mig inte, för alla karaktärer existerar på spektrumet mellan irriterande och totalt personlighetslös. Det hade förstås inte varit ett problem om resten av filmen höll. Det gör den tyvärr inte.
Från idé till färdig film ska alltihop ha tagit inte mer än tio månader, och det märks. Ljudsättningen känns bitvis off, och ibland verkar det saknas ljud. Klippningen skapar en del märkliga situationer där karaktärerna inte reagerar på det de ser och hör. Det märks att man har haft bråttom helt enkelt. Det ska sägas att filmen även gör en del rätt. Stämningen är där, och man förstår att aldrig visa monstret/varelsen tydligt. Det är saker som ibland även bättre skräckfilmer misslyckas med.
Filmen är regisserad av Oskar Mellander, ena halvan av duon bakom den häpnadsväckande dåliga spökhusskräckisen Andra sidan (2020). Att Canceled inte skulle hålla var alltså dessvärre väntat. Lundells förra skräckfilm Feed (2022) var visserligen inte heller något mästerverk, men sjumilakliv ifrån det här fiaskot. Feed, regisserad av debutanten Johannes Persson (även gitarrist och sångare i metalbandet Cult of Luna), lyftes förstås av att Molly Nutley (Alena) och Sofia Kappel (Pleasure) hjälpte Vincent Grahl att bära filmen. I Canceled har Grahl inte samma bärhjälp.
Avslutningsvis kan man bara hoppas att den kassasuccé som Canceled ändå blivit, öppnar vägen för mer svensk skräckfilm. Kvantitet bör väl förr eller senare resultera i kvalitet? Om Joakim Lundell och hans gäng hjälper till att driva en sådan utveckling så förtjänar de all cred. Våra nordiska grannländer har alla presterat riktigt bra skräckfilmer de senaste åren, och det börjar faktiskt bli lite pinsamt.
— — —
Robert Wettersten