Döden på en Blek Häst
Skönlitteratur, Sverige, 2010, Forum Bokförlag, 2011
Författare: Amanda Hellberg
Språk: Svenska
315 sidor
Finns att köpa genom svenska återförsäljare sedan 2011
— — —
Svensk skräcklitteratur blir mer spännande just för att de utspelar sig i Sverige, vilket gör dom lättare att relatera till, då skräcken befinner sig inom ett relativt nära avstånd. Amanda Hellberg, själv bosatt i England, väljer istället att förlägga handlingen till landet hon bor i. Huvudpersonen är dock fortfarande svensk, och heter här Maja Grå. Hon reser till England för att studera konst på en konstakademi i Oxford. Samtidigt blir hennes mor, som hon inte sett på flera år, brutalt mördad. Maja bestämmer sig för att försöka lägga det hela bakom sig och gå vidare med sitt liv, men saker och ting händer som vägrar låta detta ske. Maja kommer i kontakt med händelser som leder in henne på spåret som leder till vem som sist såg hennes mor i livet.
Att Hellberg väljer att förlägga handlingen till hennes egen nuvarande hemstad Oxford ser jag inte som något konstigt val, utan snarare ett klokt sådant. Hon är troligen väl bekant med staden själv och känner till dess geografiska utformning och kultur. Det blir på så sätt en berättelse som författaren själv känner sig hemma i och kan relatera i, vilket givetvis också leder till att författaren själv färgar av sig mer på berättelsen än om den utspelat sig på en främmande plats. Oxford fungerar utmärkt som en stad för spökerier och mordmysterium, den kyliga brittiska hösten som övergår i vinter är som gjord för att vara hemvist åt otäckheter. Tyvärr tycker jag dock inte att Hellberg riktigt tar nytta av detta fullt ut, hon låter mycket tid förlöpa i tryggare miljöer än vad ett höstruskigt England kan erbjuda.
Det känns för övrigt inte som att författaren riktigt tar steget fullt ut när det kommer till övernaturligheterna, utan hon berör det mer försiktigt och låter det vara en smärre del av en större historia. Det fungerar väl sådär, kan jag tycka. Hon introducerar en spännande bakgrundshistoria kring konstakademin som sedan får ett väldigt avhugget slut och som gjorde mig tämligen besviken. Blandningen mellan en mer deckarbetonad historia och övernaturligheter fungerar inte så väl som man kunde ha hoppats, och även om det är tydligt att det faktiskt förekommer spökerier, blir det aldrig särskilt spännande på den punkten.
Samtidigt lider boken lite för mycket av att Hellberg gör Maja Grå till en romankaraktär som speglar henne för väl. Det blir lite krystat med bokens scener kring konststudierna, och ibland känns det som att Hellberg nästan gör reklam för hur fint och bra det är i Oxford, och hur väl ansedd den akademiska världen är där. Bokens kärlekshistoria känns även den krystad och mer eller mindre malplacerad, särskilt så eftersom den dyker upp relativt sent i boken och ges aldrig något direkt utrymme att växa för att kunna bli något bra. När bokens mordmysterium väl avslöjas fungerar inte det heller så värst bra och det utmynnar i en halvdan slutscen som inte känns genomtänkt.
Hellberg behöver finslipa sina försök att blanda genrer om hon vill lyckas bättre med en bok av detta slag. Det finns potential, framför allt i att hon låter handlingen utspela sig i ett höstens England, och tar hon tillvara på denna kan det säkerligen bli något spännande av det hela. Just nu känns det lite mycket som att hon försöker visa upp vilken fin stad hon själv bor i, och det läggs inte nog mycket tid eller engagemang i att få till en story som håller hela vägen fram. Gamla ruskiga England i all ära, men jämfört med andra svenska skräckförfattare är vårt eget land en betydligt otäckare plats att befinna sig i för tillfället.
Betyg: 3,5 av 10
– – –
David Larsson; From Beyond-redaktör