The Liability
Thriller, Storbritannien, 2013
Distributör: Njutafilms
Regi: Craig Viveiros
Medverkande: Tim Roth, Jack O’Connell, Peter Mullan m.fl.
Längd: 82 minuter
– – – – – – – – – – – –
Den brittiska landsbygden har mycket att bjuda på. Öppen natur, udda personligheter och, ja varför inte yrkesmord? I The Liability följer vi med på en road movie med en professionell mördare och hans otippade chaufför. Visst låter det som ett kul koncept, men trots det och förträffliga skådespelarinsatser når filmen inte upp till mina förväntningar och stegar åt ett annat håll jag inte helt gillade.
Adam, spelad av Jack O’Connell, inleder filmen med att lustköra lite när han på öppen väg klantigt nog kvaddar sin bil. Hur han lyckas demolera fronten framgår inte, men det lyckas. Detta gläder minsann inte hans styvpappa Peter, spelad av Peter Mullan. Han inte bara förstör vad som i filmen ska föreställa Adams Xbox med en golfklubba utan sätter honom också på ett chaufförsjobb som ska hjälpa honom att betala tillbaka för bilen. Det är här kungen av cool, Tim Roth, kommer in i bilden som Roy. Roy föredrar att man inte använder hans namn och Roy råkar vara yrkesmördare. Adam är hans intet ont anande chaufför.
Roy erbjuder Adam äran
Allt detta är en fantastisk premiss på en film i min mening. En road movie med en vanlig person och en iskall lönnmördare kan öppna upp för rader av intressanta händelser, dialoger och rent av skruvade situationer á la Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998). Det var i alla fall vad jag hoppades på, men The Liability styr riktningen åt ett annat håll där ytterligare en karaktär hoppar in och skiftar filmens fokus. Karaktären spelas av Talulah Riley och hennes personliga historia vävs in i Adams och Roys, vilket sätter käppar i hjulet för dem. Det är inte nödvändigtvis ett minus för alla, men för mig gjorde detta att filmen började tappa karaktärsutforskning och tempot i handlingen. Jag uppskattar när en film utmanar mig som tittare, men här kände jag inte att det fungerade hela vägen.
Roys och Jacks interaktion i bilen tillhör en av de bättre delarna, där Adam är den som konstant försöker föra konversation med den till en början tystlåtne Roy. Dialogen sticker inte ut nämnvärt, men gör det den ska för att flyta. Båda skådespelarna gör ett ypperligt jobb med sina karaktärer och Tim Roth i synnerhet ger filmen det lyft som den behöver. Peter Mullan är också den som stjäl filmen i scenerna han medverkar i. Det visar sig tidigt att karaktären är ett praktexemplar av svinighet och Mullan är genuint obehaglig i sin roll. Talulahs namnlösa karaktär har begränsad personlighet, men spelas övertygande med vad hon har att jobba med.
Talulah Riley i rollen som The Girl har en egen agenda
Det är däremot karaktärerna i sig som jag inte greppar till hundra procent, speciellt i den scen där Roy ska utföra ett av sina jobb och Adam, i sin insikt, uttrycker sin vilja att hjälpa till med styckningen av kroppen. Det är inte direkt tendenser som jag märkte av innan i filmen hos honom, vilket gör att scenen känns udda. Att professionelle Roy ens låter honom följa med på hans bravader känns ologiskt, likaså att Roy överlämnar yxan till Adam för att utföra dådet.
Oavsett så finns det en kompetent film i The Liability. Särskilda scener vittnar om att projektet frodats i filmskaparnas passion, däribland ett mycket välfilmat möte mellan Talulahs karaktär och Roy och Adam på ett fik. Det är stiligt, väl genomtänkt och jag kan inte låta bli att önska att fler partier hade liknande innehåll i filmen. Humorn kommer återigen mestadels från Adams konversationer med Roy, som i sin tur försöker hålla sig fokuserad på jobbet.
När filmen är slut känner jag huruvida att den inte når högre än mediokert. Den är värd att se en gång, då den i min mening inte har tillräckligt intressant handling för en andra omtitt. Jag har funnit ny uppskattning för filmer förr, men jag misstänker att The Liability kommer stanna där den är. Vilket inte är dåligt, utan bara inte så grymt som jag först trodde att det kunde bli.
Betyg 6 av 10
—
Jonas Pettersson