Många är det som klagat på att det inte går att få tillgång till streamingplattformar som SHUDDER i Sverige. Ännu fler är det som klagat på att de plattformar vi faktiskt har i Sverige är så begränsade när det kommer till skräck- och genrefilm. Nåväl, vissa klagar, men andra gör något åt saken. En av de sistnämnda är Olle Agebro, mannen bakom SPLATTER.
Tjena Olle, du är hjärnan och drivkraften bakom SPLATTER. Berätta lite mer vad SPLATTER är för något?
– SPLATTER är en streamingplattform för filmnördar som älskar skräck, videovåld och filmiskt röj. Just nu är det en samling med några hundra av mina favoritfilmer från de senaste åren, kryddat med skräckklassiker och omistliga b-filmer, kärleksfullt nördigt sammansatt i rimliga och helt orimliga samlingar – men ambitionen är att det ska växa till den självklara filmdestinationen för genrefilmfans, med både exklusiva rariteter och de mesta omtalade filmerna från det senaste året.
Vem är du? Berätta lite om dig själv och vad du gör till vardags.
– Jag har ägnat hela mitt liv åt film, från början tänkte jag att jag skulle bli filmkritiker, men sedan tjugoårsåldern har jag jobbat med filmfestivaler, biograf och inom distribution. De senaste åren har jag jobbat på filmfestivalen i Göteborg där jag bland annat programsätter genrefilmsektionen Midnight Mania och jobbar med festivalens streamingtjänst.
Varför kände du att det behövdes en streamingplattform fokuserad på just skräck och genrefilm?
– För mig har det alltid varit ett mysterium att alla streamingtjänster är fokuserade på samma sak: att nå någon sorts bred genomsnittlig publik, vilket gör att man som filmtittare inte riktigt känner sig hemma någonstans. Mitt eget filmintresse har alltid varit höggradigt maniskt, en period var jag totalt insnöad på ubåtsfilm och såg precis varenda film jag kunde få tag i, på gymnasiet fastnade jag i Tarkovskij och såg alla hans filmer inom någon vecka. Det finns ingen streamingtjänst som tar hand om den sortens filmkärlek – så för den som imorgon snubblar över Ringu för första gången och känner ett ohämmat sug efter mer j-horror, eller den som just sett sin första lovecraftianska skräckfilm, känner jag att det behövs en plattform som SPLATTER.
Finns det några planer på en Smart-tv app också?
– Absolut, det är lite krångligare och lite dyrare än att utveckla appar för Android och iOS, men ambitionen är att få tv-appar på plats under året.
Hur ser din egen relation ut till skräck- och genrefilm?
– Jag växte upp i ett hem utan VHS-spelare, vilket var traumatiskt på många sätt men gjorde också att filmerna vi såg i smyg i någon grannes källare blev så mycket mer värdefulla. Teenage Mutant Ninja Turtles (1990) blev min inkörsport till Hong Kong-action, Den onda dockan (1988) förstörde min sömn i åratal, och sedan har det bara fortsatt. Under de senaste åren har jag haft lyxen att kunna resa runt på filmfestivaler och upptäcka sådant som annars inte når svenska biografer, genrefilmsgenier som Kiah Roache-Turner, Joko Anwar och Kate Dolan är några exempel på regissörer som jag garanterat missat annars.
Hur fungerar det med streamingrättigheter? Är det krångligt att reda ut vem som har rättigheterna till exempelvis äldre klassiker?
– När det gäller äldre film är utmaningen oftast att hitta vem som sitter på rättigheterna, och ibland också att få tag i en visningsbar version av filmen. Det blir ofta utdragna processer och för mig som bara vill att filmerna ska kunna ses av en publik känns det ibland frustrerande.
Hur har du själv tänkt kring urvalet till plattformen?
– Jag vill att det ska vara en blandning av klassiska skräckfilmer som många känner igen, men som är värda att se om, blandat med ny, smart, provokativ och filmiskt fascinerande genrefilm. Jag tycker att det är roligt att kunna visa något som publiken kanske inte väntat sig, som kan leda till nya filmiska irrfärder och nördiga djupdykningar i regissörskap eller subgenrer, därför kommer SPLATTER aldrig enbart innehålla det mest självklara eller förväntade.
Var hoppas du SPLATTER är om fem år?
– Om fem år är Splatter plattformen för alla som älskar skräck- och genrefilm, SPLATTER ska ha det största biblioteket av klassiker, men framförallt vara det främsta fönstret för ny skräck- och genrefilm. Jag hoppas att vi når en så stor publik att distributörer och säljagenter ser SPLATTER som en självklar plattform när de lanserar årets mest omtalade skräckfilm 2029.
Du är ju lite av en filmfestival-räv, tror du SPLATTER även kommer dyka upp i sådana sammanhang framöver?
– Absolut! Jag har redan många idéer på vad vi skulle kunna göra med SPLATTER i festivalsammanhang, och jag hoppas att de svenska genrefilmfestivalerna är peppade på att hitta på nya samarbeten.
Om du fick välja tre genrefilmer som du tycker alla ska se, vilka skulle de vara?
- Motorsågsmassakern av Tobe Hooper, det är den definitiva klassikern, halva filmhistorien vilar på dess axlar.
- Final Cut av Michel Hazanavicius, jag hade sett Shin’ichirô Uedas kultiga One Cut of the Dead bara någon månad innan premiären för Final Cut och tyckte att den var helfestlig, men jag hade aldrig kunnat föreställa mig att det gick att göra en remake så flippad.
- When Evil Lurks av Demián Rugna, jag måste klämma in en ny film också. Demián Rugnas Terrified var ju fantastisk, men When Evil Lurks är verkligen helt hänsynslös, det är länge sedan en film gjorde mig så psykiskt mörbultad.
Tack Olle för att du tog dig tid. Vi på FromBeyond önskar vi all lycka till dig och Splatter i framtiden.
Här tecknar du abonnemang på Splatter. Just nu kan du prova gratis i 7 dagar.
— — —
Intervju: Kristoffer Pettersson
Kul initiativ! Själv driver jag och min kompanjon den svenska genrefilmplattformen Cultpix.com sedan 2,5 år tillbaka, med massor av äldre skräckfilm. Vi har laddat upp 1 300 filmer och lägger till en ny titel per dag.
Så det är ju en viss överdrift att hävda att ”alla streamingtjänster är fokuserade på samma sak”… 😉