2011 var födelseåret för From Beyond. Vi kände att det behövdes ett nytt och fräscht tillskott bland filmtidningar och bloggar i Sverige, främst inom området för kult- skräck- och genrekultur. Det gångna året, har liksom alla år, bjudit på sina höjdpunkter och sina mindre smickrande ögonblick. Vi ska i denna ”årskrönika” försöka summera våra tankar och starkaste intryck kring året som gått. En sak är hur som helst säker, From Beyond kommer drivas vidare och fortsätta arbeta för att ge våra läsare kvalitativa recensioner, intervjuer och annat matnyttigt för den som hungrar efter det lite smalare kulturella utbudet.
David: Året har för mig levererat ett gäng finfina filmer, där Kill List, som jag såg på Stockholm Filmfestival, lyser klart
starkast. En mardrömslik skildring av ett gäng yrkesmördare som hamnar i ett uppdrag som går väldigt fel. Det här är precis som skräck ska vara, otäckt, rått och helt fritt från publikfrieri. Många tittar säkert snett på filmens förmåga att lämna massa frågor obesvarade, men vi andra bara njuter. Annars gav Pedro Almodovar oss en gediget skruvad upplevelse med The Skin I Live In, som lär sätta snurr på de flestas vardag, och den brittiska Attack the Block av långfilmsdebutanten Joe Cornish siktade in sig på oss 80-talsälskande nördar, med en film om utomjordingar som attackerar ”the hood” i England.
Besviken har jag också blivit, främst av Hobo With a Shotgun, som jag tycker var en värdelös bit dynga till film (hårda ord, men ack så sanna!) och även den hajpade The Woman tyckte jag inte levererade vad den utlovade. Tyvärr måste jag även säga att The Innkeepers gjorde mig smått besviken, då jag verkligen hoppats att regissören Ti West skulle lyckas, då han verkar vara någon som faktiskt siktar på att göra bra film, istället för de ironiska ”hyllningar” till äldre skräckfilm som man redan nu är trött på.
Annars har jag dreglat mycket över alla fina blu ray-utgåvor som släppts, främst av amerikanska Blue Underground. På DVD-fronten har det också sett mycket bra ut, men som den fattiga student man är har man inte kunnat köpa allt, utan istället fått nöja sig med att bara längta. Filmer som Zombie och House by the Cemetery har fått se dagens ljus i fantastisk HD, och filmerna ser bättre ut än vad man trott vara möjligt tidigare.
På det litterära planet har Sverige fortsätt lysa starkt, främst med Anders Fagers Samlade Svenska Kulter, där han tagit Lovecrafts värld och monster, och placerat detta i Sverige, med ett smått lysande resultat. John Ajvide Lindqvist förstörde midsommarglädjen, när han med Tjärven lät de döda stiga från vattnet och ge sig på ett par stackars midsommarfirande på en avlägsen ö i skärgården.
Rickard: Detta året har varit ett kontroversiellt år. A Serbian Film plockades bort från de svenska filmbutikernas sortiment för att senare förbjudas i Norge, och The Human Centipede II kom att förbjudas i Storbritannien. Just den sistnämnda filmen hör även hemma på min lista över årets absoluta bottennapp där den även samsas med den ovan nämnda Hobo With a Shotgun och diverse direkt-till-dvd-skräp.
Annars, om man ska prata om bra film, så har årets höjdpunkter på genrefilmskartan för mig mestadels bestått av filmer från 2010 som först nu i år har blivit tillgängliga för oss i Sverige via släpp på dvd och blu-ray. I Sydkorea lever det populära hämndfilmstemat vidare och i år levererade två remarkabla titlar inom den kategorin i form av den utmärkta The Man From Nowhere och en av mina personliga favoritregissörer, den alltid kompetente Kim Ji-woon, hamrade på rejält med sin senaste film I Saw The Devil.
Även från Japan fick vi se mörk film i och med den extravagante Shion Sono’s fasansfullt makabra seriemördarthriller Cold Fish där en man blir tvingad till att hjälpa en otäck man med att städa upp efter hans ohyggliga handlingar. Men när vi är igång och pratar svärta så klås dock dessa östasiatiska filmer på den punkten av den spanska produktionen Kidnapped som följer hur en familj som precis flyttat in i sitt nya hem drabbas av ett inbrott utfört av tre maskerade män. Terrorfilm dras till sin yttersta spets och resultatet är så nattsvart att det nästintill blir outhärdligt att titta på.
Kristoffer: Fint år 2011. Även om mycket av det som jag sett egentligen producerades 2010, eller ännu tidigare, så har jag helt klart hittat några nya favoriter under detta år. I regel brukar jag exempelvis spotta och fräsa så fort någon säger ”självmedveten skräckkomedi”. Men tji fick jag när Ali Craig kom från ingenstans med hysterisk underhållande Tucker and Dale vs Evil. Bondläppar fick en väl efterfrågad upprättelse när Craig utvecklade ett klassiskt skräckfilmsupplägg till en förträfflig skrattfest fylld av absurd svart komik. Förhoppningsvis får vi i framtiden se mer av både Ali Craig och sköna Tucker (Alan Tudyk)och Dale (Tyler Labine).
En annan glad överraskning var Jim Mickles Stake Land. I tider då zombier och vampyrer är ungefär lika underground som fotbolls-VM så svepte denna apokalyptiska framtidsversion helt klart undan benen på mig. Om du inte hunnit se denna pärla så tänk dig en blandning av John Hillcoats The Road och Danny Boyles 28-filmer, men med vampyrer, så är du med på noterna. Årets terror-stalker går däremot till England och Julian Gilbey som nu slutet mot på året kom med bergsklättrar-nagelbiteren A Lonely Place to Die. Temat ”gå på tur i vildmarken och snubbla på mordiska dårar” funkar fortfarande ypperligt i händerna på en kompetent regissör som Gilbey.
Det var även kul att se att skandinavisk genrefilm stegade fram under 2011. Den elaka finska jultomten fick vi en dos av i kanonsnygga Rare Exports: A Christmas tale, men även den hamnade naturligtvis i skuggan av André Øvredals Trolljägaren. Med fyndigt mockumentär-upplägg och välskrivet manus fick vi sanningen om de norska trollen. Trolljägarens effekter fick mig och många andra att sitta med hakan i brösthöjd. Och trots att Lars von Trier kom med Überdeppiga Melancholia så är det nog Norge som tar hem pokalen som årets skandinaviska filmland. För vad kom vi med? Jägarna 2…
Vi ska heller inte glömma distributörerna vilka flera har starkt intryck under det gångna året. Njuta Films / Studio S har naturligtvis blivit ännu stabilare som vår ledande svenska ”Peddler of Filth” men även utländska bolag har imponerat rejält. Jag syftar då på bolag som Shameless Films, Arrow Films och naturligtvis tidigare nämnda Blue Underground som gett oss massor med fina nyrestaurerade klassiker i HD-format. Några som absolut också bör nämnas är präktiga Cine Asia som under året kommit med massor av både nya och gamla asiatiska filmskatter. Vi fick till exempel se hur Tsui Hark återfann sin form i Detective Dee: Mystery of the Phantom Flame och Donnie Yen befästa sin titel som Hong Kongs ledandande actionstjärna i Ip Man 2.
Och med det tackar vi på From Beyond för oss för detta året, och ser fram mot ett 2012 fyllt med nya, spännande upplevelser. På återseende, och gott nytt år!
– – –
From Beyond-redaktionen