Eskapix Volym 5
Antologi, Sverige, Eskapix Press, 2011
Författare: CJ Håkansson, Malin Rydén, Lova Lovén mfl.
Språk: Svenska
80 sidor
Finns att köpa genom www.eskapixpress.se sedan 2011
— — —
Förlaget Eskapix återvänder med ännu en samling berättelser och annat matnyttigt i denna femte volym. Här har man bytt ut den tidigare taglinen ”Skräck, pulp & rock’n’roll” till ”Skräck, crime & rock’n’roll”, vilket känns passande med tanke på vad som förekommer i samlingen. Som vanligt bjuds läsaren på en mängd skräcknoveller, denna gång sex stycken, alla skrivna av svenska författare varav några deltagit i tidigare volymer. Den första av dessa är Pupillen av Lova Lovén, som är en berättelse om en blind kvinna, Amanda, som jobbar med massage. När hon träffar en klient som gör inviter bjuder hon hem honom, men han visar sig inte vara så trevlig som hon hoppats på. En småtrevlig novell som har ett smått abrupt slut som möjligen kunnat förfinas lite. Annars är det en läsvärd berättelse som bygger upp bra fram tills dess avslut.
Novell nummer två är Jag Bor Här, av CJ Håkansson. Här handlar det om en liten pojke som krupit in i en stor snödriva genom en grävd tunnel, och när han inte vill komma ut försöker man rädda honom, men det är något ohyggligt fel med utrymmet som är inne i den stora massan snö. I mitt tycke Håkanssons hittills starkaste novell som bygger upp ett riktigt krypande obehag och slutar i princip exakt som man kan önska sig av en skräckberättelse. Här spär han inte på med vare sig våld eller sex utan förlitar sig mer på stämning, vilket han visar sig behärska mycket väl. Det byggs upp en atmosfär av att något är skevt med verkligheten, det som händer borde verkligen inte kunna hända, och den fasa som uppstår när karaktärerna upptäcker detta smittar av sig på läsaren.
Den tredje novellen är skriven av Malin Rydén och heter Vid Helvetets Portar. Rydén stog för det i mitt tycke starkaste bidraget i den förra volymen, men lyckas tyvärr inte lika väl här. Berättelsen handlar om en tjej som flytt till Sverige från Jugoslavien, och via detta beskriver hon hur hon föll för ett dödsmetallband som bär samma namn som berättelsen. När bandet sedan ska återförenas på en festival 16 år senare blir det en upplevelse utöver det vanliga. Här tycker jag inte Rydén lyckas få till alls samma obehag och effektivitet som i sin novell om otäcka sniglar. Det blir smått krystat emellanåt och man fastnar aldrig riktigt, även om idén i sig är god. Jag är dock övertygad om att Rydén har talang som författare och ser fram mot vad hon kan komma med i framtiden.
Berättelse nummer fyra är Parabellum av Stewe Sundin, som handlar om Benjamin, som flyttat tillbaka till sina hemtrakter efter att ha bott i stan. Med sig har han sin trogna schäfer Lakki, och han har en vänskapsrelation med den äldre kvinnan Ester. De båda märker att något håller på att hända, och fälten där det sägs att stupade soldater ligger begravda i omärkta gravar förvandlas till en plats för ett blodigt skådespel som kommer påverka alla inblandade. En smått märklig berättelse som är tvetydig i vad som egentligen sker, vilket dock inte ska ses som något negativt. Sundin lyckas sätta läsaren i en osäker sits, och när novellen väl är slut är man inte helt säker på vad det egentligen var som hände, förutom att det var något hemskt. Intressant novell som säkert gynnas av att läsas om.
Den sista novellen är också den kortaste, Mättnad av Susanne Samuelsson. En effektiv zombieberättelse om två överlevande på flykt från de hungriga dödas käftar. Zombier har skildrats åtskilliga gånger både i film och litteratur, men Samuelsson lyckas ändå göra berättelsen intressant och ger den en personlig touch. Man får ingen direkt förklaring till varför människor är zombier eller hur länge det har pågått, men i sin korthet är berättelsen så effektiv att det inte gör något.
Efter samlingens noveller är det dags för ett par mer faktabaserade texter, där de längsta och mest intressanta berättar om kultfigurerna Roger Corman, legendarisk producent och regissör, samt den ökände skräpfilmsregissören Ed Wood, vars liv här redogörs för i en mycket tragisk berättelse om en man som hela tiden trodde på sin egen talang, men som aldrig fick gensvar för denna. Med följer också en text om Jean Harlow, en kvinna i 30-talets Hollywood vars liv kantades av mystiska omständigheter. Det finns även en essä av Martin Glännhag om trenden med glamourösa vampyrer, där författaren önskar en tillbakagång till mer Dracula-artade figurer än dagens muskulösa och modellsnygga blodsugare. Slutligen är det en serieepisod, som jag väl tycker fungerar sådär, den känns lite malplacerad och funkar inte riktigt in i sammanhanget.
I det stora hela är det ännu en samling otäckheter och udda företeelser som skildras i Eskapix antologi. Uppskattar man det dom tidigare släppt finns det ingen anledning att inte införskaffa denna, om inte annat är det värt för ett par riktigt läsvärda noveller vars författare man mer än gärna skulle vilja läsa mer av. Det är skönt att se att förlaget hittat sin nisch och fortsätter ge ut det som inte riktigt platsar i mainstreamkulturen, och alla som är nyfikna på en dos annorlunda och spännande litteratur gör klokt i att hålla ögonen på Eskapix och det dom ger ut.
Betyg: 5 av 10
– – –
David Larsson; From Beyond-redaktör
Gilla Eskapix på nylleboken. Alla som gillar Eskapix är med om utlottningen av den nya Eskapixvolymen.
http://www.facebook.com/pages/ESKAPIX/282713218428544