The Horseman
Thriller, Australien, 2008
Regi: Steven Kastrissios
Distributör: Njutafilms
Medverkande: Peter Marshall, Caroline Marohasy, Brad McMurray m.fl.
Längd: 96 minuter
Finns på svensk Dvd från 2011-05-25
— — —
De senaste åren har Australien stuckit fram med några särskilt jobbiga filmer för syn och psyke. Skräcken för vad som kan dölja sig i den ensliga ödemarken multiplicerades via outbackskräckfilmen Wolf Creek (2005), och The Loved Ones (2009) visade upp en extrem konsekvens av vad som kan hända om man tackar nej till att gå på balen med en mycket störd flicka. Med hämndfilmen The Horseman (2008) kan man dra paralleller med Paul Schraders Hardcore (1979) och dennes lågmälda approach såväl som tortyrvåldet från filmer som Hostel (2005).
I The Horseman får man bekanta sig med Christian Forteski (Peter Marshall). Efter att ha fått reda på att hans dotter dog i en heroinöverdos, kort efter att hon medverkat i en porrfilm, bestämmer sig Christan för att utkräva en hämnd på alla personer som var inblandade framför och bakom kameran. Under sin hämndturné träffar han på den unga Alice (Caroline Marohasy) som söker att få skjuts till en närliggande stad. Ett känslomässigt band mellan de båda fragila individerna vävs och ovetande dras hon in i Christians sökande på hämnd.
Som jag tidigare skrev kan man mer än ana likheterna med filmer som Hardcore och Nicolas Cage-axlade nytolkningen 8mm (1999). Det långsamma drivande sökandet som definierar de filmerna återfinns här, även om mysterieaspekten i detta fallet är något nedtonad. Gåtan angående vilka som var ansvariga för Christians dotters död är visserligen den drivande kraften men här läggs det en mycket större fokus på själva hämnden. Flera gånger får vi bevittna hur Christian utför tortyr på personer som var inblandade i filminspelningen och inte sällan kryper det inom mig när han demonstrerar vad för innovativ förhörsteknik han skall prova på härnäst. Till skillnad från filmer som Hostel och dess gelikar frossar man inte i våldet, utan oftast riktar sig kameran åt ett annat håll än där tortyren pågår. Denna metod att skildra våldsscenerna fungerar väldigt väl och den tortyr man föreställer sig ske, med bland annat ett oväntat användningsområde för en cykelpump, blir ibland rejält jobbig att sitta igenom.
Steven Kastrissios regidebut lider av många förstlingsskavanker. Tempot är ojämnt och vad som hade kunnat vara, och ibland faktiskt är, en spännande berättelse utvecklas inte utan stannar mest av mot slutet. Caroline Marohasy som spelar dottersubstitutet Alice är ingen dålig skådespelerska, men hon låter sig inte göra något intressant med sin karaktär heller, utan sidostoryn med Christian och Caroline blir mest en tanke som inte når längre än idéstadiet. Detta blir ett väsentligt problem i och med att huvudberättelsen visar sig vara alltför enkelspårig för att hålla upp filmens dryga 90 minuter. I ena stunden får vi se Christian tortera någon sliskig porrskådis och därefter åker han bil med Alice – detta är mönstret som repeteras utan större variation och efter ett tag blir det aningen tröttsamt.
Trots de många bristerna vill jag inte avfärda The Horseman helt och hållet. Till en början kände jag mig mycket positivt inställd till den något annorlunda utförda hämndberättelsen och de gorefattiga våldsscenerna lyckas utmana och förfära utan att bli utdragna. Särskilt viktig att lyfta fram är Peter Marshall som här gör en beundransvärd insats i sin roll som den hämnddesperate Christian, och jag skulle gärna se honom få erbjudanden om fler filmroller än de få han haft tidigare. Dock så räddas tyvärr inte The Horseman av den enmansshow som Peter Marshall är eller den enbart stundtals intressanta berättelsen, men som den regi- samt manusdebut som filmen är för Steven Kastrissios anar jag att han kan ha mer att komma med i framtiden.
Betyg: 4 av 10
— — —
Rickard Blixt: FromBeyond-redaktör