Bara några dagar efter att Variety breakade nyheten att Klubb Super 8 har blivit ny partnerlabel till Vinegar Syndrome, kom den anrika filmbranschtidningen med nästa bomb. Klubb Super 8:s systerbolag, streamingtjänsten Cultpix, har skaffat rättigheterna till Something Weird Videos hela katalog, och i början av juni sjösätts Cultpix+ Something Weird Channel, där närmare 1.000 av den klassiska exploitationdistributörens filmer successivt kommer laddas upp.
– Something Weird slutade släppa film i höstas, och vår kanal kommer bli den exklusiva platsen globalt för att se deras filmer, berättar Richard Gramfors. Cultpix och Something Weird Channel kommer vara två separata kanaler, men man får båda för priset av en.
Samtidigt har Klubb Super 8 börjat släppa film på fysiskt format igen, för första gången på fem år. Först ut var 4K-utgåvan av Thriller – en grym film (Bo Arne Vibenius, 1973), och redan i juli släpps Anita – ur en tonårsflickas dagbok (Torgny Wickman, 1973) i samarbete med Vinegar Syndrome.
– Partnerskapet betyder att varannan film släpps simultant av Klubb Super 8 i Europa och Vinegar Syndrome i Nordamerika, förklarar Rickard Gramfors.
Eftersom Klubb Super 8 kommer släppa en film i månaden åtminstone fram till april 2026, betyder det att det varannan månad kommer släppas svensk film till en global marknad.
– Det här gör att vi når en betydligt större målgrupp och kan göra ännu mer ambitiösa utgåvor, fortsätter Rickard Gramfors. Vi kan utlova tonvis med kul och exklusivt bonusmaterial, slipcovers och annat skoj.
– Vad gäller vår egen utgivning laddar vi redan nu för den stora upptäckten vi gjort: Nikkatsu Sweden Poruno – sex långfilmer inspelade i Sverige av japanska bolaget Nikkatsu 1971-1973, med japanskt manus och team, men i svenska miljöer med svenska skådisar. Filmerna har aldrig visats i Sverige, och är en kulturkrock deluxe!
Samarbetena med Vinegar Syndrome och Something Weird innebär att både Klubb Super 8 och Cultpix får avsevärt starkare muskler, och kan satsa ännu större framöver.
– Efter att vi varit i Cannes har vi dessutom flera nya kontakter och avtal som säkrar upp ännu mer film i framtiden, avslutar Rickard Gramfors.
–––
Robert Wettersten