[REC]³ Génesis (2012)

[REC]³ Génesis
Skräck, Spanien, 2012
Regissör: Paco Plaza
Skådespelare: Leticia Dolera, Diego Martín m.fl.
Längd: 80 min
På svensk DVD och Blu-ray från: 2013-02-13

— — —

rec3 blurayPaco Plazas första [REC] –film  var väldigt effektiv. Det rörde sig om väl utförd spansk handkamera-filmad förstapersons-zombieskräck med en krypande klaustrofobisk känsla. Mest minnesvärd var filmens avslutning som nådde sitt klimax i en scen där huvudpersonen endast kan se genom sin kameras night vision-alternativ. Denna scen är absolut en av höjdpunkterna inom found footage-genren och när en uppföljare, [REC]2, presenterades så mottog åtminstone jag detta med glädje. Förväntningarna uppfylldes åtminstone delvis även om denna uppföljare var rätt rörig och inte hade samma krypande atmosfär som den första. Plaza fortsatte även denna gång utveckla myten om varför filmernas zombiesmitta börjat spridas. I Plazas universum så är förklaringen mer ”katolskt” än vad man kanske är van vid, och ursprunget fanns i experimenterandet med en demonbesatt flicka.

I [REC]³ Génesis fortsätter Plaza till viss del på samma spår, men det märks även tidigt i filmen att Plaza denna gång ändrat ton. De första 15 minuterna är även här handkamerafilmade, något som också filmens karaktärer nästan omgående börjar reflektera över. Filmen utspelar sig på ett bröllop och naturligtvis ska allt filmas. En professionell bröllopsfotograf har hyrts in och han är snabb med att förklara att med hans utrustning ser allt ut som riktig film. Inledningsvis klipps det mellan olika kamera-utrustningar och snart insinueras det att något är galet med en farbror som fått ett konstigt hundbett på handen. Snart brakar naturligtvis helvetet lös och de som inte smittas direkt söker skydd på olika ställen i den herrgårdsliknade byggnad som bröllopet hålls i. En ung kille med handkamera påtalar att det är viktigt att de fortsätter filma allt så ”världen får veta”. Dumheter, säger någon annan och sparkar sönder kameran. Här byter filmen helt ton.

Handkameran krossas, kan det vara så att Plaza är spyless på found footage-formatat?
Handkameran krossas, kan det vara så att Plaza är spyless på found footage-formatat?

Istället för ”förstapersonsperspektiv” övergår nu filmen i en mer tekniskt traditionellt berättad historia. Mycket kretsar kring bruden Clara (Leticia Dolera) och brudgummen Koldo (Diego Martín) som skiljts åt under tumultet och nu försöker hitta varandra. På vägen till återföreningen så träffar de på både andra överlevande och levande döda. Allt sker utan någon större seriös tyngd utan bikaraktärer dyker upp och går åt i en rasande takt, mycket sker också ofta med några stänk av humor. Koldo klumpar exempelvis runt i en riddarutrustning och Clara träffar på en tokrolig kille utklädd i en svampdräkt. Tonen i filmen pekar här med andra ord snarare åt zombieskoj som Shuan of the Dead (2004) än mot de tidigare [REC] -filmerna.

 

Zombiefierade släktingar är värst!
Zombiefierade släktingar är värst!

Något annat som Plaza brer på rejält med denna gång är sin egen förklaring av zombie-smittan. Här blir det dock lite väl mycket kristet mumbojumbo. När filmens zombies plötsligt ”fryser upp” när någon läser ur bibeln blir det både lite väl enkelt och faktiskt ganska fånigt. Och när Clara plötsligt börjar göra kung fu-sparkar och sågar sönder zombies med motorsåg så känns det nästan som om det japanska splatterbolaget Sushi Typhoon skulle vara inblandad i produktionen. Inget större fel på dem, men de som förväntar sig den krypande ”seriösa” obehagskänslan från första [REC] -filmen kommer nog bli rejält besvikna. Det här är nämligen en helt annan typ av film.

Motorsågssplatter ersätter handkamerasmygande i ”[REC]³ Génesis”.
Motorsågssplatter ersätter handkamerasmygande i ”[REC]³ Génesis”.
Nåväl, som lättsinnigt zombiesplatter så fungerar [REC]³ Génesis dugligt då den både är rätt stiligt fotat och har några tillfredställande action- och splatterscener. Däremot tycker jag att filmen stilistiskt och tonmässigt är så pass annorlunda från de tidigare filmerna i serien att den lika gärna kunnat få ett eget namn. Varför inte något i stil med Wedding of the Dead, en titel som bättre hade antytt vad detta är för typ av film. Jag menar varför ha kvar titeln [REC], då den handkamerafilmade utgångspunkten inte ens längre finns kvar? En till uppföljare – [REC] 4: Apocalipsis – ska även under skrivande stund vara under produktion. Förväntningarna från mig är väl inte direkt skyhöga om man säger så.

Betyg: 5 av 10

— — —

Kristoffer Pettersson; FromBeyond-redaktör

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*