Meny Stäng

Exit Humanity (2011)

Exit Humanity
Zombiefilm/Canada/2011
Distributör: Njuta Films
Regi: John Geddes
Skådespelar: Mark Gibson, Stephen McHattie, Bill Moseley m.fl.
Längd: 114 min
Finns på svensk DVD från 2012-11-21

— — —

Hmm, tänker jag för mig själv när jag knäpper på John Geddes Exit Humanity . Ytterligare ett lågbudgetspektakel som kommer ridande på dagens populärkulturella zombie-tsunami. Denna gång med utgångspunkten att det blandats i en skopa vilda western-estitik i det välbeprövade outbrake-scenariot. Men tji fick jag, efter bara några minuter har mitt intresse väckts igen. Exit Humanity är nämligen betydligt mer intressant än den tokroliga Cowboys vs Zombie-splatterfilm jag först fruktade.

Kanadicken John Geddes har både skrivit och regisserat Exit Humanity. Geddy är en del av det kanadensiska produktionsbolaget ”Foresight Features” som de senaste åren legat bakom ett gäng lågbudget-genrefilmer, mest känd är förmodligen mosterfightkomedin Mosters Brawl (2011). Det är även som producent Geddes mest figurerat tidigare, men den här gången har han som sagt tagit plats i registolen.

Exit Humanity utspelar sig sex år efter det amerikanska inbördeskriget. Veteranen Edward Young (Mark Gibson) har dragit sig undan ute i vildmarken med förhoppningen att leva ett stillsamt liv med sin fru och son. Så blir det dessvärre inte. Redan i filmens inledning har Edwards fru hunnit förvandlats till en levande död och Edward har tvingats återdöda henne. Hans son finns dock kvar någonstans i vildmarken utanför stugan och trots att Edward förstår att det förmodligen redan är för sent ger han sig ut för att finna pojken. Det han möts av är en grådimmig vildmark där döden verkar lura bakom varje hörn…

Döden lurar...
Döden lurar…

Det råder ingen större tvekan om var Geddes funnit sin inspiration. Blandar du The Walking Dead med The Road och Stake Land, men med en betydligt lägre budget, så förstår du kan vänta dig av Exit Humanity. Edward befinner sig i en apokalyptisk ödemark och fortsätter endast kämpa för att det sitter i hans ryggrad som soldat. Filmens zombies hålls i bakgrunden och är man ute efter en högoktanig splatterfest kommer man bli rejält besviken. Filmens våld är förvisso snabbt och brutalt, men istället för att grotta ner sig i tarmar och utskjutna hjärnor fokuserar Geddes på de relationer som finns bland skogens överlevare. Gamla fiender blir vänner, tidigare utstötta blir räddare i nöden, och krigshetsande militärer är den ultimata ondskan. Någonstans finns också en liten strimma hopp – den immune. Inget nytt förvisso, men på det hela ett väl fungerande upplägg lika gammalt som pesten själv.

Ät skägg!
Ät skägg!

Något annat som fungerar riktigt bra är Brian Cox. Hans mjuka men plågat vemodiga voice over följer med genom hela filmens kapitelstrukturerade upplägg och fungerar som Edwards inre röst. Detta ger både djup åt karaktären Edward samt förstärker filmens episka undergångskänsla. Exit Humanity innehåller även flera animerade passager. Denna typ av Tarantino-komplex stör ofta en films helhetsintryck av förklarliga skäl. De tecknade delarna känns ofta intryckta för att det ska var lite lagom coolt och annorlunda men skär sig helt mot en films övriga estetik. Denna gång fungerar det däremot utmärkt. De nästan skissartade tekningarna, hela tiden med Cox i bakgrunden, återberättar händelser från tidigare århundraden och blir en resumé för Edwards existens i vildmarken. I en förövrigt ganska långsamt berättad historia så blir dessa små sekvenser en välbehövlig variation och inte minst – en fantastisk stämningshöjare.

En inte allt för störande animerad zombie
En inte allt för störande animerad zombie

Naturligtvis finns det också vissa tillkortakommanden även i Exit Humanity. Filmens grå-tintade digitala foto fungerar bra, men den DVD-transfer som Njuta använt är tyvärr oklar och hackig och gör inte filmen rättvisa. Exit Humanity skulle även tjänat på att klippas ner en smula då den 114 minuter ibland känns lite mastigt . Det lugna tempot är naturligtvis en viktig del av uppbyggandet av filmens modfällda stämning, men det blir också lite väl många transportsträckor genom gråa skogsmiljöer och statiska kameravinklar på Edwards skäggiga nuna. Visst är det för jäkligt när filmbolag tvingar regissörer att klippa ner sina filmer mot deras vilja, men här skulle ett reducerande av ett 20-tal minuter bara hjälpt filmen som helhet. En annan tråkig liten detalj är att Stephen McHattie finns med i rollistan som nedsupen doktor men tyvärr slarvas bort med på tok för få scener. Vem vet, kanske hade Geddes bara tillgång till McHattie under en kort period vilket kan förklara att han inte för det utrymme som både denna karaktär och skådespelare förtjänar.

Trots dessa ändå relativt små spörsmål så är jag ändå imponerad av Exit Humanity. Med en mager budet på 300 000 kanadensiska dollar lyckas Geddes snickra ihop en riktigt stämningsfull liten undergångshistoria. Exit Humanity är utan tvekan betydligt mer intressant än många andra moderna zombie-spektakel. Geddy verkar nämligen ta denna ofta bortflamsade outbrake-subgenre helt på allvar och det skulle vara mycket intressant att se vad han skulle kunna åstadkomma med en högre budget. Även den rödskäggiga Mark Gibson får ett klart godkänt betyg som stenhård skogskämpe med inre djup. Men det är klart, att ha Brian Cox som inre röst gör ju inte direkt saken sämre.

Betyg: 6,5 av 10

— — —

Kristoffer Pettersson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *