Aliens: Colonial Marines (2013)

Aliens: Colonial Marines
Format: Xbox 360, PS3, Wii U, PC
Genre: First person shooter
Utvecklare: Gearbox Software
Utgivare: Sega
Release: 12 februari 2013

— — —

Fans av Jamers Camerons legendariska Alien-filmer har fått stå ut med att vara minst sagt svältfödda när det gäller kvalitet det senaste årtiondet. Efter åratal av sjabbiga Alien VS Predator-rullar rundandes besvikelsefesten av med den minst sagt mediokra Prometheus i fjol. När filmerna vände fansen ryggen, valde många därför istället att söka lyckan på annat håll och sätta sitt hopp till ett helt annat medium – spelvärlden. Under sex år tid har utvecklaren Gearbox Software tillsammans med Sega arbetat på spelet Aliens: Colonial Marines, ett spel menat att fylla många av de luckor som lämnats i berättelsen och försöka besvara många av fansens frågor om filmens händelser och efterspel. Men är det verkligen möjligt att skapa en intensivt interaktiv spelupplevelse, samtidigt som man berättar en lika gripande och klaustrofobisk historia som vi kommit att vänta oss av Alien-franchisen?

Drottning

Aliens: Colonial Marines utspelar sig efter den andra filmen i serien, och i rollen som korpral Christopher Winters är det upp till dig att ta reda på vad som egentligen hände med Ellen Ripley och resten av de soldater som 17 veckor tidigare till synes bara försvann under deras expedition till planeten LV-426. Väl på plats vid planeten finner man dock truppens skepp, Sulaco, övergivet och mörklagt, och man inser snart att detta vore den bästa platsen att börja undersöka det mystiska försvinnandet. Dessvärre är Sulaco inte lika övergivet som det ser ut, och snart kryllar så väl ventiler som trånga gångar av både utomjordingar och legosoldater utskickade av det skrupelfria företaget Weyland-Yutani. Med skeppet förlorat återstår bara den karga LV-426 att söka skydd på, men efter den ena skrämmande upptäckten efter den andra inser man snart att den lilla truppen överlevande soldater just tagit klivet ur askan rakt in i en brännande helveteseld.

Alien Xeno

Från första början märks det vad Gearbox Software har spenderat de senaste sex åren på – att återskapa den mörka och tryckande atmosfären från Alien-universumet in i minsta detalj. Från en tidigt scen i spelet där man hittar androiden Bishops avslitna ben direkt ur filmen Aliens till ljudeffekter perfekt återskapade från filmerna så är Aliens: Colonial Marines ett öppet kärleksbrev till de riktiga fansen. Skådespelare gör små gästspel i ljudloggar och videosekvenser, vapen från älskade karaktärer ligger och skräpar lite överallt på de stora banorna, och den riktigt uppmärksamme kan finna referenser till händelser i filmerna i så gott som varje rum. Själva rummen i sig kommer sedan dessutom vara rejält bekanta för den insatte, då Gearbox Software i samarbete med en relativt stor del av filmernas originalbesättning gått till enorma längder för att återskapa såväl Sulaco som kolonin på LV-426 precis som vi såg dem på den vita duken. Till en början känns det nästan som en enorm, men samtidigt bisarrt klaustrofobisk och tryckande, lekplats för den inbitne sci-fi nörden, men tyvärr dröjer det inte länge innan det börjar synas sprickor i den annars så vackra fasaden.

whatisthat_lrg

Aliens: Colonial Marines har satsat fullt ut på att bjuda spelaren på en upplevelse som skulle kunna vara hämtat direkt från den vita duken, och lyckas faktiskt riktigt lovvärt med att väva samman en berättelse som sömlöst knyter ihop filmerna. Men dessvärre kommer studions starka fokus på berättande till ett väldigt högt pris – det är nämligen inte vidare kul att spela Aliens: Colonial Marines. För att spelets narrativ ska gå ihop krävs det nämligen att varje liten del i spelet är scriptat, och det dröjer inte länge innan det infinner sig en tröttsam känsla av handhållande. Du får aldrig utforska de till synes enorma ytorna på egen hand, utan lotsas konstant genom den ena gången efter den andra, som ständigt kantas av låsta dörrar som inte öppnas förrän berättelsen kräver det. Dina datorstyrda lagkamrater är dessutom odödliga tills berättelsen skulle kräva något annat, vilket tar bort en rejäl del av spänningen när ens lilla trupp är under anfall. Det hela blir sedan inte bättre av att de vanligtvis så klipska och hotfulla xenomorpherna nu nästan verkar ha en dödslängtan, då de gärna hoppar rakt framför ditt sikte och ger dig lite väl gott om tid att fylla dem med bly. Medan det förvisso är svårt att inte sitta på helspänn för att inte missa nästa överraskande tvära kast i den välskrivna berättelsen, eller för att få höra nästa stycke förklarande dialog levererad av återvändande skådespelare som Lance Henriksson, så är det alldeles för lätt att bli rent ut sagt uttråkad under det relativt korta singleplayer-läget. Aliens: Colonial Marines är med andra ord något så bisarrt som ett spel där personen bredvid den som spelar får ut mest av upplevelsen; Det är spel få borde missa att uppleva och beskåda, men som dessvärre nästan helt fallerar på just det dess medium är menat att leverera – en underhållande spelupplevelse.

Aliens gång

Allt är dock inte förlorat, då spelet fortfarande bjuder på ett och annan riktigt guldkorn. Det är svårt att inte bli uppspelt när man får klättra in i en av de stora gula lastarrobotarna för att bjuda en boss på en riktigt boxningsmatch när kulorna inte biter, och Gearbox Software lyckas sedan dessutom bjuda spelaren på spelhistoriens kanske första underhållande kloakbana. Här gäller det att tyst försöka smyga sig förbi de blinda xenomorpherna genom mörka och fuktiga tunnlar som löper under LV-426s yta. Utan vapen och lagkamrater infinner sig snart paniken när man nästan känner hur monstrens blanka hud stryker mot en när de kommer lite för nära i skuggfyllda tunnlarna. Lägg sedan till ett fullgott multiplayerläge, där du kan utmana dina vänner i en strid mellan soldater och xenomorpher, så lyckas faktiskt Aliens: Colonial Marines hålla sig från att vara en komplett katastrof.

Colonial

Gearbox Softwares Alien: Colonial Marines är utan tvekan en av de mest svårbedömda upplevelserna inom spelvärlden på länge. För det går nämligen inte sticka under stol med att Segas nya spel som bäst är mediokert, med på tok för mycket handhållning och en alldeles för slående brist på innovation. Men samtidigt kan man inte heller förneka att själva berättelsen som Gearbox tar med spelaren på bjuder på en nästintill euforisk upplevelse för fans för Alien-franchisen. Med ljud, platser och referenser som placerar dig mitt i filmernas värld går det inte att att bortse från att Colonial Marines mycket väl kan vara det bästa inlägget i Alien-serien sedan Alien 3 med dess tighta och välskrivna story, undersköna atmosfär och fantastiska misc-en-scene. Den som dock förväntar sig det fantastiska fps Gearbox faktiskt borde ha levererat efter hela sex år av väntan kommer dessvärre snart att inse att man kanske borde ha provat lyckan annorstädes. I rymden kan nämligen ingen höra dina besvikna suckar.

Betyg; 5.5 av 10

— — —

Johan Axell; Frombeyond-redaktör

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*